Geschreven door Jodi Bel van Tekstbureau Letterdesk
Veel ondernemers in Nijmegen starten hun passie bij StartUp: ze zetten een eigen bedrijf op en groeien door. Deze week in de spotlight: Thijs Jansen van Outdoor Concepts. Hij zei vroeger al dat hij uitvinder wilde worden óf het leger in wilde. Het leger heeft hij gezien, dus nu is het tijd voor zijn andere jongensdroom. “Ik zie heel snel oplossingen voor praktische problemen.”
Thijs is manager van een onderhoudsteam bij een chemische fabriek en startte daarnaast zijn eigen bedrijf op. “Ik ging na mijn afstuderen in de werktuigbouwkunde het leger in. Daarna kwam ik in het onderhoud van schepen terecht en nu werk ik bij mijn huidige baan”, vertelt Thijs. “Ik heb altijd ideeën gehad om producten te ontwikkelen, maar deed dat meer in mijn vrije tijd.”
Praktische vindingen
Thijs besloot Outdoor Concepts op te zetten naast zijn huidige werk. Hij was al met wat ontwerpen bezig, toen de Krathaak op zijn pad kwam. “Dat idee is puur uit eigenbelang ontstaan”, lacht Thijs. “Er zouden wat vrienden komen barbecueën, dus ging ik op de fiets boodschappen doen bij de supermarkt bij mij in de buurt. Ik kwam thuis en was vergeten om bier te halen. Dus ik wilde terugfietsen, tot ik me bedacht dat het helemaal niet handig is om een krat bier te vervoeren op de fiets, zeker met mijn fiets zonder bagagedrager. En dus pakte ik de auto, terwijl de supermarkt echt een paar honderd meter verderop is. Toen dacht ik: hier moet ik iets op verzinnen.”
Hij sloeg aan het tekenen en werkte zijn ontwerpen uit met zijn 3D-printer. “Het is super leuk om met zo’n idee aan de slag te gaan. Het is een relatief eenvoudig product, maar toch uniek en handig. Ik heb inmiddels al heel wat prototypes gemaakt: de huidige Krathaak is nummer 26.” Nu is de Krathaak bijna klaar voor verkoop. Om ‘m klaar te maken voor de markt, let Thijs op een aantal dingen. “Waaronder makkelijke productie en een lage prijs. En de haak moet makkelijk in gebruik zijn. Ik heb ‘m zo uitgewerkt dat je ‘m aan je stuur, bagagedrager of welke stang dan ook kunt hangen: geschikt voor alle soorten fietsen dus.”
Creatieve ondernemer in Nijmegen
In eerste instantie wilde Thijs zijn Krathaak-idee verkopen aan een andere partij. Hij kreeg namelijk veel positieve reacties uit zijn omgeving. Maar het idee verkopen, bleek lastig. “Ondanks dat diverse promotiebedrijven het een leuk idee vonden. Dus besloot ik om het allemaal zelf te gaan doen. Ook patent aanvragen, bijvoorbeeld.”
Dat ondernemen bevalt hem goed. “Het is super om zelf alles te mogen beslissen. Ik kan mijn eigen idee op mijn eigen manier op de markt brengen. Ik ben regelmatig tot ’s nachts bezig met werken, gewoon omdat het zoveel energie geeft”, vertelt Thijs. “Al ben ik natuurlijk ook tegen fouten aangelopen. Ik heb bijvoorbeeld een paar keer de kosten of tijdsduur te laag ingeschat, omdat ik gewoon zo enthousiast ben. Het liefst had ik de Krathaak op de markt gebracht zodra ik op het idee kwam, maar in de praktijk moet je natuurlijk veel meer geduld hebben.”
Hulp van StartUp
Thijs vindt het dan ook fijn om met ervaren ondernemers te sparren bij StartUp. “Dat netwerk is echt fijn. Ook heeft StartUp afgelopen jaar een paar honderd krathaken bij me besteld voor in hun kerstpakket: ontzettend tof! De Krathaak is daar ook ideaal voor: ik verkoop ‘m in één variant, maar bedrijven kunnen ‘m ook bestellen in hun eigen logo en bedrijfskleur.”
Binnenkort is de Krathaak ook voor particulieren te koop. “Ik hoop dit voorjaar mijn webshop te lanceren, zodat iedereen komende zomer met een Krathaak door de stad fietst! Daarna is het weer tijd voor nieuwe uitvindingen: ik moet mezelf dwingen om eerst dit af te maken. En eh, wat die nieuwe uitvindingen zijn, houd ik mooi nog even voor mezelf.”
Wil je kennismaken met deze ondernemer in Nijmegen of andere ondernemers die bij StartUp Nijmegen zijn aangesloten? Je vindt ze in ons overzicht van ondernemers.