Geschreven door Jodi Bel van Tekstbureau Letterdesk
Bij StartUp Nijmegen kun je gemakkelijk leren van gevestigde ondernemers tijdens de partnerspreekuren. Samen sneller groeien, noemen we dat. Jos van den Berg – algemeen directeur bij Repair Care – is een van die partners: “Mijn belangrijkste advies aan andere ondernemers is: houd overzicht en blijf rustig.”
Repair Care ontwikkelt en levert duurzame houten reparatieproducten die via bouwcentra en verfgroothandels bij onderhoudsbedrijven, aannemers en schilders terechtkomen. Dat ze alleen houten producten leveren, is een bewuste keuze. “Het is beter voor het milieu en je portemonnee”, vertelt Jos. “De duurzaamheid van onze producten zit ‘m vooral in de kwaliteit die we leveren: we willen constant de beste zijn.”
En die ambitie begint volgens Jos bij je collega’s. “We merkten dat onze kwaliteit verbeterde als collega’s zélf uitzochten wat er moest gebeuren.” Sinds een tijdje werkt Repair Care dan ook met projectteams. “Daarom hebben we nu bijna geen hiërarchie meer: iedereen voelt zich vrij in het werk en de eigen ontwikkeling. We werken meer naast elkaar en laten multi- en interdisciplinaire projectteams de belangrijke beslissingen nemen.”
Samen sneller groeien dankzij meer vrijheid
De nieuwe manier van werken valt inmiddels goed in de smaak, al was het wel even wennen. “Deze werkvorm betekent namelijk dat ik als CEO een stapje opzij doe: ik ga niet meer over alle besluiten. Dat vonden m’n collega’s wel even een dingetje, want het is nogal een verantwoordelijkheid. Maar als je thuis je eigen portemonnee beheert, dan moet dat op je werk toch ook kunnen? Iedereen op z’n eigen beslissingen laten vertrouwen, was wel de grootste uitdaging.”
Het idee om het roer om te gooien, begon zelfs bij Jos’ eigen managementteam. “Ik vroeg hen een aantal jaar geleden om mij doelstellingen te geven in plaats van andersom. Toen kwamen ze met het advies: ga een cursus coaching volgen, vertel wat je geleerd hebt en pas het bij ons toe. Ik was sceptisch, want ik heb helemaal geen geduld en kan mijn mening moeilijk voor me houden”, glimlacht Jos. Toch volgde hij de cursus. “Inmiddels heb ik mijn diploma als coach en ben ik zelfs world wide coach: ik mag overal ter wereld een coachrol vervullen. Ik ben erachter gekomen dat je iemand alleen maar kan helpen door vragen te stellen. Je hoeft je eigen mening niet altijd te delen: mensen hebben minder sturing nodig dan je denkt.”
Die coachende manier van werken werpt z’n vruchten af binnen Repair Care. “De drempel om dingen bespreekbaar te maken is zo goed als weg: ik zoek zelf ook naar feedback”, aldus Jos. “Goed voorbeeld doet goed volgen. Nu gaat het super met het bedrijf en in mijn privéleven.”
Belangrijkste advies voor andere ondernemers
In zijn gesprekken met startende ondernemers bij StartUp, probeert Jos die essentie van rust over te brengen. “Ik luister goed en probeer in te schatten waar iemand staat met z’n onderneming. Vooral omdat het in het begin draait om het moment van opschalen: wanneer ga je dat doen? En hoe kom je aan investeringen? Dat zijn vragen die ik graag samen onderzoek.”
“Een eigen onderneming is in het begin hard werken en veel uren maken”, gaat Jos verder. “Ik weet nu hoe belangrijk het is om overzicht te houden en effectief te werken. Heb je een volle mailbox? Plan alle losse taken in je agenda en werk ze in behapbare stukken af. Laat je niet afleiden door telefoons en voorkom dat je meerdere dingen tegelijk aan het doen bent. Zo houd je de lonkende pop-ups van je telefoon en laptop onder controle.” Oftewel: houd overzicht en blijf rustig. “Dat is het belangrijkste advies dat ik kan geven. Het is vanuit mijn positie natuurlijk makkelijk gezegd, omdat ik inmiddels de ruimte heb om er zo over te denken. Maar ik heb dat ook moeten leren: ik hoop dat andere ondernemers dat sneller doorhebben.”
Wil jij ook samen sneller groeien? Schrijf je dan in voor een spreekuur met Jos van den Berg of een van onze andere partners!