Door Annemarie Thönissen van Letterdesk
Klantreferenties gebruiken is een superhandige manier om reclame te maken voor je bedrijf. En het mooiste is, het kost geen geld, het is erg gemakkelijk en verhalen van anderen doen het heel goed. Hoe zet je klantreferenties in? Laat je klanten vertellen wat je voor ze hebt gedaan! Vermijd daarbij deze valkuilen en je bent good to go!
Je kunt bijvoorbeeld op je site met een rij logo’s laten zien voor welke bedrijven je hebt gewerkt of hoeveel sterren je van klanten krijgt, maar echte verhalen van klanten werken nog steeds het beste. Hun ervaringen zijn levendig en kunnen je omzet flink verhogen, maar dan moet je het wel goed doen. Pas op voor deze valkuilen!
Nietszeggende referenties
Zorg dat de klantreferentie laat zien wat je doet als bedrijf. Gebruik geen lege zinnen, waarin je zegt ‘dat je meedenkt met de klant´ of dat iemand ´blij was met de professionele aanpak´. Laat juist zien waar dat uit blijkt, dat is veel krachtiger. Daarnaast werkt het goed om de klantreferentie in te leiden met de naam, wat de klant doet en hun vraagstuk was.
Zomaar een referentie op je site zetten
Misschien ligt het een beetje voor de hand, maar zet nooit zomaar een referentie op je site zonder daar toestemming voor te vragen. Een klant kan denken ‘Hey dat heb ik nooit gezegd, wat raar’. Maar het kan ook erger: stel dat ze er echt niet van gediend zijn en het vertrouwen in jullie samenwerking opzeggen? Pas er dus voor op dat je mensen onbedoeld wegjaagt door ongevraagd hun naam of logo te gebruiken als referentie.
Kritiek onder het tapijt vegen
Het is ook niet verkeerd om eerlijk te blijven. Je raakt misschien licht in paniek van een kritische opmerking, maar eigenlijk is zulke feedback helemaal niet zo erg. Een paar minder goede reviews of een negatief puntje in een verder lovend verhaal maken de rest van de referenties juist geloofwaardiger. Probeer wat te leren van de feedback, reageer er op en ga verder. Negeer negatieve feedback niet handig, dat kan leiden tot frustratie bij je klanten.
Zelf iets bedenken
Niemand houdt van neppe dingen, dus verzin of koop geen klantreferenties. Als iemand er ooit achter komt, ben je in één klap niet meer geloofwaardig. Iets een beetje aanpassen zodat het beter op de site of in het kader past, kan, maar pas op en blijf dicht bij het origineel.
Vraag toestemming aan de klant als je echt zeker wil zijn van je zaak. En tot slot, vraag ook niet aan familie en vrienden of ze een referentie willen schrijven, want ook dit is niet goed voor je geloofwaardigheid.
Meer lezen over klantreferenties en hoe je een sterk interview schrijft? Letterdesk schrijft allerlei blogs over onderwerpen zoals deze. We helpen je graag!
Sparren met een ervaren ondernemer over de inzet van referenties voor jouw bedrijf? Een van de vele partners van StartUp denkt graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek aangegaan met Joep en Ludwig? Schrijf je nu in!