Deel dit bericht

WAAR MOET JE OP LETTEN BIJ HET SCHRIJVEN VAN WEBTEKSTEN?

Door Storm van Letterdesk

Als startende ondernemer is het belangrijk om jezelf en jouw onderneming goed te presenteren. Voor veel ondernemers begint dit bij een eigen website. Webteksten zijn daarom cruciaal. Want ook jouw potentiële klanten zitten online. Wanneer zij op je website komen, wil je het liefst antwoord geven op al hun vragen en ze zo overtuigen. Lees ons blog en ontdek hoe je een goede webtekst schrijft.

Of je nou teksten schrijft voor een persoonlijke website of voor je bedrijf, er zijn altijd een paar valkuilen om op te letten!

Tips:

Niet te veel informatie

Je wilt klanten zo veel mogelijk informatie geven via je website, dat klinkt logisch. Maar probeer niet te veel informatie in een webtekst te stoppen. Je hoeft niet alle weetjes over het onderwerp op te sommen om beter over te komen. Less is more. Mensen hebben zeker online een korte aandachtsspanne. Hou het kort, en zorg ervoor dat al snel duidelijk is wat je wil vertellen.

Gebruik zoekwoorden

Met zo veel internetverkeer zien potentiële klanten soms door de bomen het bos niet meer. Je wilt dat jouw website daarom online opvalt en goed vindbaar is. Met relevante zoekwoorden is je webtekst beter zichtbaar voor zoekmachines. 

Maar daar ligt ook de grootste valkuil. Heel veel zoekwoorden gebruiken lijkt misschien een goed idee, maar te veel zoekwoorden maken je tekst onleesbaar en moeilijk vindbaar. 

Aan de andere kant: te weinig zoekwoorden betekent weinig zichtbaarheid. Ga hier dus zorgvuldig mee om, kies de juiste zoekwoorden en verwerk deze in je tekst.

Richt je tot je doelgroep

Jouw website is natuurlijk gericht op jouw potentiële klanten, jouw doelgroep. Bedenk je bij het schrijven van een webtekst goed wat zij willen horen. Schrijf vanuit hun oogpunt, in plaats van wat jij wilt vertellen.

Een goede manier om dit aan te pakken is om niet te algemeen te schrijven. Natuurlijk is het goed om je kwaliteiten te benoemen, maar geef vooral ook voorbeelden. Zo geef je de lezer een goed beeld van wat je kan. Daarnaast maakt het je webtekst ook nog eens geloofwaardiger. Heb je hulp nodig bij het schrijven voor je doelgroep? Lees dan onze blog eens!

Tijd om te beginnen

Met deze drie tips op zak, ben je klaar om je eerste webteksten te schrijven. Voor je echt gaat beginnen, nog één laatste tip van ons:

  • Laat je tekst eens lezen door collega-ondernemers, of nog beter: door een tekstschrijver. Het is niet verkeerd om je tekst door een ander te laten lezen om te weten of je goed zit.

Of schakel hulp in!

Lees meer over bijvoorbeeld een sterke call-to-action of welke clichés je moet vermijden. Of ga eens in gesprek met andere ondernemers over je website. Eén van de vele partners van StartUp denkt graag met je mee! Zoals Jerre Edens. Schrijf je nu in!