In 2015 zette Job Dedicated to Hardstyle op. “Na het afronden van de havo kwam ik vaak op hardstyle-festivals. Daar kwam ik veel dezelfde mensen tegen waar ik regelmatig mee sprak. We vonden het leuk om over hardstyle te praten, maar konden onszelf niet goed identificeren met de hardstyle-communities die al bestonden op Facebook. Daarom spraken we doordeweeks onderling af: zo is Dedicated to Hardstyle ontstaan.”
Communitymanager
Job vindt het heel fijn om in een omgeving te werken waar je met mensen kan overleggen en brainstormen. Daarom heeft hij zich aangesloten bij StartUp. “Als ik ergens tegenaan loop, kan ik zo even bij iemand binnenwandelen om het te bespreken. De partnergesprekken vind ik ook echt een uitkomst in de situatie waar je naar ervaring van een ervaren ondernemer snakt. De cultuur van elkaar helpen, maakt de sfeer bij StartUp heel fijn. Verder heb ik bewondering voor hoe Jan mensen binnen StartUp verbindt. We doen eigenlijk een beetje hetzelfde werk, maar dan in een andere branche.”
Samenwerkingen zorgen voor groei
Inmiddels heeft Dedicated to Hardstyle 16.200 leden. Zo vertelt Job: “Met Dedicated to Hardstyle willen we mensen samenbrengen die iets met hardstyle te maken hebben. De groep hardstyle-fans en hardstyle-festivalbezoekers werd naar verloop van tijd steeds groter. We wilden de leden meer bieden en zijn toen samenwerkingen aangegaan met festivalorganisaties, platenlabels, dj’s en merchandisewinkels.”
Samenwerkingen met deze partijen gaan natuurlijk niet vanzelf. “De evenementenbranche is niet altijd de makkelijkste branche om mee te werken. Dj’s en festivalorganisaties hebben ontzettend drukke schema’s en dan komen wij aan met onze brutale mond: ‘wil je met ons samenwerken?’ In de beginfase ben je vooral bezig je te bewijzen. Een aantal organisaties en dj’s waren vanaf het begin enthousiast. We hebben op een korte termijn laten zien dat we snel kunnen groeien: zo bewijzen we dat we van waarde zijn voor onze partners.”
Unieke content
Vooral de vele content die de leden maakten, zorgde ervoor dat Dedicated to Hardstyle snel groeide. “Tijdens weekendfestivals maken leden veel persoonlijke video’s. Dat is content die nergens anders te vinden is dan binnen onze community: tevreden festivalbezoekers zijn in hun afterglow op zoek naar filmpjes om hun herinneringen levend te houden. Na het weekendfestival kregen we dan ook 1000 nieuwe leden erbij! Naast de leden is de content ook van waarde voor festivals zelf: het zijn mooie sfeerimpressies voor een aftermovie.”
Een van de mooiste kansen die Job ooit heeft gekregen met Dedicated to Hardstyle? Een bijdrage leveren aan Serious Request. “De veilingen waarvoor wij de verbinding verzorgden, boden een jaar lang gratis entree aan bij een festival én gratis speciale limited edition-merchandise. Het was supertof om zo met mooie organisaties in contact te komen.”
Dedicated Experience
Na het grote succes van Dedicated to Hardstyle is er een nieuw bedrijf uit voortgekomen, namelijk: Dedicated Experience. “Dedicated to Hardstyle is altijd op zoek naar hoe we de leden nog meer kunnen bieden, zodat we ons als community meer onderscheiden. Zo kwamen we op het idee om een groot airsoftevenement te organiseren. Samen met de dj’s en fans beleefden we een knallende middag. Het evenement was zo geslaagd dat we hebben besloten om nog een editie te organiseren. Volgend jaar gaan we kijken of we bij deze editie zelfs influencers en YouTubers kunnen uitnodigen.”