Veel ondernemers in Nijmegen starten hun passie bij StartUp: ze zetten een eigen bedrijf op en groeien door. Deze week in de spotlight: Stan Geurts van De Hulpdokter. ‘’Mijn kennis en ervaring die ik heb opgedaan als arts zorgen ervoor dat ik ziekenhuistermen begrijpelijk kan maken voor patiënten.’’
Stan studeerde in 2014 af als arts. “Daarna heb ik enkele jaren in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp gewerkt. De laatste jaren pakte ik ook wat consultancywerk op als medisch adviseur voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en zorgconsultant bij KINASE”, vertelt hij. “Zo kwam ik erachter dat 80% van de mensen vergeet wat er in de spreekkamer wordt gezegd. Het gevolg is dat patiënten hun pillen niet innemen of langer met klachten blijven rondlopen dan nodig is. Daar wil ik iets aan doen.” Zo ontstond het idee om de kloof tussen ziekenhuistaal en begrijpelijke taal te verkleinen.’’
“Onder artsen leeft vaak de overtuiging dat ze alles kunnen. Ik had dat ook. Ik dacht: ik houd me staande op de spoedeisende hulp, dus ondernemen kan ik dan ook wel. In praktijk is het een hele andere tak van sport.” Stan deed in het begin alles zelf. “Van inschrijven bij de KvK, tot een concreet plan maken en ideeën uitschrijven. In februari 2022 was het moment daar en ging mijn website online. Toen was ik écht klaar om mensen te gaan helpen.”
Keukentafelgesprekken
Stans bedrijf De Hulpdokter biedt keukentafelgesprekken: een gesprek van een uurtje of twee waarin Stan de samenhang van iemands dossier, verhaal, huidige situatie en de juiste vervolgstappen bespreekt. ‘’Ook ga ik mee naar spreekuren als mensen daar om vragen. Dan maak ik notities over de afspraken en de inhoud van het gesprek. Uiteindelijk zet ik de informatie om in begrijpelijke taal, zodat de behandeling en de redenen daarvoor duidelijk zijn.’’
Eén van de eerste mensen die bij Stan terechtkwam, was een vrouw die al 15 jaar last had van rug- en beenklachten. Ze had al veel verschillende behandelingen ondergaan en verschillende artsen gesproken. Ze zat met veel vragen. “Na het bekijken van de uitslagen van de scans, heb ik een verslag opgesteld op basis van haar dossier. Aan de hand van deze informatie én mijn medische achtergrond heb ik een kliniek aanbevolen. Dit was het moment dat ik zag: dit levert iets op. Dat is echt vet!”
Marketingskills
Toen Stan eenmaal bezig was, kwam hij erachter dat hij een sparmaatje miste. “Je moet heel veel keuzes alleen maken. Maar zelf weet je ook niet altijd wat de beste keuzes zijn of wat het beste plan is.” Na een gesprek met een oud-studiegenoot hoorde hij over StartUp Nijmegen. “Het fijne bij StartUp is dat ik met andere ondernemers en ondernemerscoaches kan sparren over marketingstrategieën en welke tarieven je instelt voor pakketten.” StartUp biedt Stan dus vooral een helpende hand bij zijn marketingskills.
Inmiddels heeft de website van De Hulpdokter 250 unieke bezoekers per maand. ”Om toch wat weg te geven en om mensen naar de website te halen, geef ik unieke informatie over medische termen. Zo zet ik mezelf als expert op dit gebied neer. En ik vind het fijn dat mensen er echt iets aan hebben.”
Stans toekomstdroom is dat de methodiek van De Hulpdokter onderdeel wordt van de zorg in Nederland. “Als je bijvoorbeeld een hartinfarct hebt gehad, is het fijn als iemand je naar de juiste behandeling kan begeleiden. Ik denk dat de dienstverlening zoveel beter kan door patiënten begrijpelijke taal aan te bieden. Zo wordt het duidelijk waarom je die grote pillen in moet nemen of voor welke redenen deze behandeling het beste voor je is.”