Geschreven door Tessa Pluk van StartUp Nijmegen.
Pascal is ondernemer van het eerste uur bij StartUp Nijmegen en daarmee geen onbekend gezicht voor velen. “Sfeer, een fijne werkplek en de mogelijkheden om mijn netwerk te blijven uitbreiden, meer heb ik als ondernemer niet nodig. Ook al ben ik geen startende ondernemer meer, ik kan mezelf hier als ondernemer nog steeds ontwikkelen.” Zijn vastberadenheid, focus en toewijding hebben Upbeatles naar grote hoogtes gebracht, en zijn visie op de toekomst belooft nog meer succes voor dit bijzondere bedrijf.
Pascal is niet vanaf het begin van zijn carrière ondernemer geweest. “Ik heb een hele diverse loopbaan gehad, maar ik ontdekte langzamerhand dat het ondernemerschap mij veel meer aansprak.” In 2011 startte hij met zijn compagnon Jochem Upbeatles. “Ik had al eerder een ander bedrijf gehad, maar dat liep niet meer. Het maken van quizzen was iets wat we gingen doen, omdat we een liefde deelden voor quizzen over muziek, sport en film. Deze quizzen werden zo populair, dat we uiteindelijk zijn begonnen met Upbeatles.”
Van crisis naar kansen creëren
Die ondernemersreis begon gestaag, maar werd een rollercoaster vanaf het moment dat in 2020 de coronacrisis begon.“Toen werd onze voornaamste doelgroep, de horeca, hard getroffen. Alle bedrijfsevents waren al geannuleerd, en nu gingen de horecagelegenheden ook nog eens dicht. Op dat moment hebben we razendsnel geschakeld en zijn we, als eerste in Nederland, overgestapt op online quizzen.” Dat vond Pascal in het begin wel even wennen, maar al snel hadden ze enorm veel animo. “Mensen hadden behoefte aan leuke activiteiten tijdens de lockdown, en onze online quizzen waren daarvoor de perfecte oplossing. We hebben duizenden teams bereikt en zelfs twee innovatie awards gewonnen.”
Focus op groei en kwaliteit
De coronacrisis heeft Upbeatles een enorme boost gegeven en veel nieuwe kansen geboden. “Hoewel we momenteel geen online quizzen meer organiseren vanwege verminderde vraag, hebben we nog steeds veel aanvragen voor bedrijfsevenementen door de online quizzen die we toen organiseerden. Mensen hebben kennisgemaakt met onze quizzen tijdens de lockdown en willen nu ook persoonlijke evenementen organiseren. Onze focus ligt daarom nog steeds op groei en we willen graag uitbreiden naar andere locaties. De droom is om uiteindelijk in elke provincie van Nederland quizzen te organiseren.”
De kwaliteit van de quizzen mag niet ten koste gaan door de wil om te groeien, vindt Pascal. “Ik ben ervan overtuigd dat onze focus op kwaliteit en creativiteit ons onderscheidt van concurrenten. We hebben een trouwe fanbase opgebouwd en willen dat behouden door altijd topkwaliteit te leveren.”
Doelen consequent nastreven
Net als veel ondernemers zijn focus, innovatie en leren van fouten volgens Pascal de belangrijkste componenten die een ondernemer moet omarmen. “Toen ik mijn andere bedrijf nog had naast Upbeatles, besefte ik dat het verdelen van je aandacht over meerdere projecten niet werkt. Om succesvol te zijn, moet je je energie richten op één doel en dat consequent nastreven. Daarnaast heb ik geleerd om te blijven innoveren en te leren van mijn fouten. Door snel te schakelen en te leren van deze fouten, hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld en verbeterd en zijn we gekomen waar we nu staan.”
Kritisch zijn en blijven, maar… ook plezier maken
Wie Pascal een beetje kent weet dat hij altijd veel vragen stelt en kritisch is. “Je moet kritisch blijven op jezelf, want op die manier blijf je kwaliteit leveren en kun je je onderscheiden van de concurrentie. Maar, ondernemers vergeten al snel om ook plezier te hebben in wat ze doen. Ondernemerschap is een geweldige reis. Het kan je een geweldig gevoel van voldoening geven als je je passie omzet in een succesvolle onderneming. Geniet van de ervaring en blijf altijd openstaan voor nieuwe mogelijkheden en groei.”
Wil jij net als Pascal omgeven zijn door andere ondernemers? Kom eens een kijkje nemen bij StartUp Nijmegen.