Deel dit bericht

“DE KRACHT VAN NETWERKEN IS IETS WAT IK ECHT HEB ONDERSCHAT”

Al van jongs af aan had Harold een ondernemersdroom. En nu is die droom dan ook echt werkelijkheid. “Het mooie aan ondernemerschap vind ik dat je vrij bent om je eigen ding te doen en echt je passie in je werk kan steken. Zonder dat je wordt tegengehouden door anderen.”

Waar Harold in zou ondernemen was nog maar de vraag. “Ik heb ooit de middelbare hotelschool gedaan en daardoor dacht ik dat ik misschien wel mijn eigen horecazaak zou openen”, vertelt hij. “Maar dan moet je er ook bewust voor kiezen om met feestdagen zoals kerst te werken: ik twijfelde of dit iets voor mij was. Tijdens mijn hbo studie Food and Business schreef ik blogs en webteksten als bijbaan. Toen ik na mijn afstudeerstage werd getipt over de vacature voor contentmarketeer bij hetzelfde stagebedrijf, heb ik daarop gesolliciteerd. Hier heb ik uiteindelijk 3,5 jaar met veel plezier als contentmarketeer gewerkt.”

Knoop doorgehakt

Maar de wens om voor zichzelf te beginnen, was er nog steeds. “Ik heb toen vorig jaar de knoop doorgehakt en ben het gewoon gaan doen. En het bevalt me echt enorm goed. Als contentmarketeer help ik bedrijven om contentmarketing in te zetten om te groeien of om naamsbekendheid op te bouwen. Er zijn zoveel innovatieve bedrijven in Nederland die allerlei fantastische oplossingen bieden, dat maakt me echt enthousiast! Helemaal als de oplossingen die ze bieden ook nog eens bijdragen aan een betere wereld.”

“Meestal werk ik samen met het bedrijf eerst aan een contentstrategie. Hoe ziet de markt eruit? Wie is de doelgroep? Wat zijn de doelen? Daarna stellen we een planning op en ga ik aan de slag met de creatie en verspreiding van de content. Staat alles? Dan is het verstandig om te analyseren en te meten of de content zijn doel heeft bereikt. Op basis daarvan passen we eventueel de strategie aan.”

Harold krijgt vooral energie van structurele samenwerkingen. “Ik wil het speelveld van mijn klanten echt leren kennen en de markt en het product begrijpen. Dat doe je het beste door er echt in te duiken, veel vragen te stellen en je in te lezen. Dat is een investering van beide kanten, waardoor je meegroeit met het bedrijf.”

Je waarde bewijzen door goed werk te leveren

Ondernemen is volgens Harold een kwestie van gewoon doen. “Het is niet dat ik er niet goed over na heb gedacht. Ik sprak van tevoren met andere ondernemers om mijn plan te testen voordat ik de beslissing maakte. Maar ik bedoel meer van: waarom zou je het niet proberen? Ik hoor wel eens anderen die ook een ondernemerswens hebben, maar opzien tegen de risico’s en de consequenties van het ondernemerschap. Dit deed ik zelf lange tijd ook. Dan kan je heel lang blijven malen, maar eigenlijk moet je het gewoon proberen en kijken of het iets voor je is.”

“Iets wat ik het meest heb onderschat is de kracht van het netwerk. Als je één klant supergoed helpt, wordt die opgegeven moment een soort ambassadeur van je bedrijf. Ze zijn tevreden en bevelen je aan bij anderen.” In het begin wilde Harold, net zoals veel ondernemers, kosten besparen. Hij werkte daarom vanuit zijn logeerkamer. “Op een gegeven moment mag je jezelf wel belonen voor al dat harde werk, dus in september sloot ik me aan bij StartUp. Ik zocht een plek om af en toe te sparren of gewoon te kletsen met andere mensen. En StartUp heeft daar echt een goed netwerk voor. Iedereen staat open voor een praatje, of het nou om het uitwisselen van ideeën gaat of gewoon voor de gezelligheid. Daarnaast bieden ze nuttige faciliteiten van workshops tot aan partnergesprekken.” 

Hoe de toekomst van Bindt Contentmarketing eruitziet? “Het lijkt me prachtig om een team op te bouwen, maar ik weet nog niet in welke vorm dat gaat zijn. Je kunt de samenwerking zoeken met andere ondernemers, zelf personeel aannemen of een combinatie van beiden. Een team met werknemers is wel een grote verantwoordelijkheid. Ik vind dat je als werkgever een goede werkplek moet kunnen bieden voor je personeel en ze de mogelijkheden moet geven om door te groeien. Dat is echt een stap verder in het ondernemerschap. Het lijkt me een fantastische uitdaging, maar ik wil eerst nadenken over de exacte invulling hiervan.”