Deel dit bericht

“DE GROOTSTE UITDAGING BINNEN HET ONDERNEMERSCHAP IS DE CONTINUÏTEIT, FINANCIEEL MAAR OOK MENTAAL”

Door Eva te Brinke van StartUp Nijmegen.

Bram wist vanaf jongs af aan al dat hij iets met ondernemen wilde doen. Dat is toch dat stukje eigenwijsheid dat in hem zit. Wat dat dan precies ging worden, was nog even zoeken. Na verschillende opleidingen, maar vooral ook na zichzelf een jaar compleet in het diepe gegooid te hebben, is het voor hem duidelijk wat hij gaat doen. Met zijn bedrijf Buniq is hij de technische partner voor marketingteams. 

Ondernemen tijdens zijn studie

Tijdens zijn opleiding begon Bram al met het hobbymatig aannemen van opdrachten met een kvk inschrijving. ‘’Via via vroegen mensen uit mijn netwerk of ik niet wat marketing opdrachten voor hen kon doen. Toen anderen dat eenmaal ook zagen, werd het op een gegeven moment wel erg druk.’’

Een sprong in het diepe
Het was een drukke periode waarin Bram ook fulltime als online marketeer werkte. Er moest op een gegeven moment een keuze gemaakt worden tussen een van de twee. ‘’Na een tijdje besloot ik om te stoppen met mijn baan. Ik dacht: we gaan er gewoon voor. Nu ben ik nog jong. Ik ging me volledig richten op Buniq.’’ Het was een spannende periode voor Bram, die hij als lastig ervaarde. ‘’Ik had verwacht dat toen ik ging stoppen met mijn baan, ik meteen vol zou zitten met opdrachten, maar het was echt rennen en stilstaan. De eerste paar maanden is er goodwill vanuit mensen die je kent. Op een gegeven moment stopt dat, dan moet je er echt voor gaan en jezelf over de drempel heen gooien’’.

Van stuurloos naar varen met richting

Het eerste jaar was het voor Bram zoeken naar zijn unieke propositie. Van een logo tot een website en een SEO opdracht. ‘’Het voelt echt alsof ik een jaar lang maar wat heb gedaan. De teksten op mijn website waren iedere week anders. Het is moeilijk om naar buiten toe te treden als je je eigen propositie niet helder hebt.’’ Na een jaar stuurloos te hebben ondernomen, is dat veranderd. ‘’Sinds een paar maanden heb ik echt helder wat ik wil. Ik ben de technische partner voor marketeers. Alles waar zij hoofdpijn van krijgen, help ik mee: een stuk techniek bijvoorbeeld, maar ook een stuk privacy. De technische kant van marketing is gewoon helemaal mijn ding.’’

Gunfactor

In dat jaar zoeken naar zijn propositie is er voor Bram ook heel veel dat hij heeft geleerd. Naast dat hij zich op zakelijk en sociaal vlak heeft ontwikkeld, zijn er ook verschillende dingen tot hem doorgedrongen. ‘’Ondernemen is eigenlijk een heel groot stuk gunnen, vooral als je begint. Je kunt nog weinig laten zien, daarom moeten ze je het vertrouwen gunnen. Bovendien leer je zoveel. Je ontwikkelt je echt meer en sneller doordat je echt van alle facetten van het bedrijf wel iets leert. Dat is zo leuk.’’

Hoewel dat voor Bram het leukste onderdeel is aan ondernemen, zijn er ook momenten waarin je even flink baalt. Gelukkig is StartUp Nijmegen daarin de plek waar je je hart kan luchten. ‘’StartUp heeft me echt geholpen door tussen de ondernemers te zitten. Je hebt snel een kort praatje en dat gaat toch vaak over je business. Maar het allerfijnste is toch wel het gevoel van collega’s om je geen. Je moet toch met een fijn gevoel naar je werk gaan, en dat is hier wel echt zo.’’

Wil jij net zoals Bram starten, ontdekken en ondernemen? Kom eens langs bij StartUp Nijmegen. We denken graag met je mee.