Door Reina Lanters van Letterdesk
Met een blog of kennisbank op je website laat je gemakkelijk zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied. Op die manier geef je jouw bedrijf een gezicht en krijgen je lezers het gevoel dat ze jou en je bedrijf goed kennen. Het is een goede aanleiding voor je klanten om gemakkelijk een gesprek aan te gaan.
Steeds nieuwe input bedenken voor zulke content kost best veel energie. En dan hebben we het nog niet eens over een writer’s block. Heb je even geen inspiratie? Naast het schrijven van blogs brainstormen wij regelmatig over nieuwe contentideeën. Die delen we graag met je!
20 contentideeën waar jij direct mee aan de slag kan:
- Welke van jouw diensten of producten zijn favoriet onder je klanten? Hoe komt dat?
- Help misverstanden over jouw dienst of product de wereld uit
- Schrijf over hoe jouw vak in het buitenland wordt uitgevoerd. Zijn er grote verschillen? En wat zijn juist de overeenkomsten?
- Kom met innovatieve ideeën over jouw branche. Wat zou jij graag verbeteren?
- Wat zijn veelgestelde vragen van je klant? Zet ze allemaal op een rijtje, of behandel er één per keer.
- Schrijf eens een checklist om de problemen van je klanten op te lossen. Altijd handig!
- Of wat dacht je van een stappenplan? Daar worden je klanten ook blij van!
- Wat zijn de trends in jouw vakgebied van dit jaar?
- Hoe heeft jouw vakgebied zich in de loop der jaren ontwikkeld?
- Interview je medewerkers: wat vinden zij het leukst aan hun baan? Hoe ziet hun dag er uit?
- Deel successen. Waar ben jij het meest trots op dit jaar?
- Deel je favoriete vakliteratuur. Wat heb je daar zelf van geleerd?
- Hergebruik oude content. Maak een lijstje van de best gelezen blogs of een rijtje met alle blogs over één onderwerp. Noem het ‘alles over …’ en je hebt een nieuw, waardevol blog!
- Geef je oude blogs een update! Heb je al eens eerder over een onderwerp geschreven en is er inmiddels nieuwe informatie? Geef je blog een update en publiceer ‘m opnieuw.
- Houd een prijsvraag of winactie.
- Welke fouten heb jij in het verleden gemaakt? Vertel er dan vooral ook bij wat je daarvan geleerd hebt natuurlijk!
- Sluit aan op de actualiteit. Is er iets in het nieuws over jouw vakgebied? Deel je mening of leg het nieuws eens in ‘gewone mensentaal’ uit.
- Hoe ziet jouw werkplek eruit? Beschrijf het in woord en beeld!
- Licht een nieuwe dienst of een nieuw product toe. Waarom bied je dit nu ook aan?
- Waar komt jouw passie voor je vakgebied eigenlijk vandaan? Neem je lezers mee terug in de tijd!
Hopelijk heb je met deze contentideeën genoeg inspiratie! Letterdesk biedt je nog veel meer tips voor het schrijven van content.
Sparren met een ervaren ondernemer over marketing en jouw onderneming? Een van de vele partners van StartUp denkt graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek aangegaan met Koos Hornman van Doornroosje? Schrijf je nu in!