Het nut van een goede slogan


23 oktober 2023

Door Bram van Letterdesk

 

Een eigen bedrijf, daar komt een hoop bij kijken. Je hebt een idee, maar hoe breng je dat aan de man? Een goede slogan kan je daarbij helpen. In deze blog leg ik je uit waar je op kunt letten wanneer je jouw slogan bedenkt!

 

Kom tot de kern

Waarom is het verstandig om een slogan te bedenken? Een slogan maakt in een paar woorden duidelijk waar jouw bedrijf voor staat. Potentiële klanten weten daardoor wat ze aan je hebben. Bovendien brengt een passende slogan het ‘gevoel’ van jouw bedrijf naar voren. 

 

Wil je vooral duidelijk maken wat je verkoopt, of laat je juist de humor van jouw bedrijf zien? Dat zijn dingen waar je over na moet denken als je een slogan bedenkt. Je kunt een slogan zien als een soort pitch voor jouw bedrijf aan de klant. Probeer dus duidelijk te maken waarom klanten bij jou moeten zijn!

 

Creëer een haakje

Een slogan laat zien waar jouw merk voor staat. Maar een goede slogan creëert ook een ‘haakje’ in het hoofd van je klant. Het helpt mensen om jouw merk te onthouden en daar bepaalde associaties aan te koppelen. Neem als voorbeeld de slogan ‘Alles voor een glimlach’, van Coolblue. Als je dat hoort, zie je meteen de lachende medewerkers van Coolblue voor je! En hoe blij jij bent als je bij hen koopt. En dat willen ze!

 

Houd het simpel

De beste slogans zijn kort en krachtig. Streef ernaar tussen de twee en zes woorden te gebruiken. Maar misschien nog belangrijker: houd het simpel. Lange, lastige woorden en jargon zijn niet aantrekkelijk. Sommige bedrijven hebben het gevoel dat dure woorden professionaliteit uitstralen. Niets is minder waar! De echte kunst is de kern van jouw onderneming kernachtig overbrengen. 

 

Meer weten?

Zoek je nog meer tips voor de beste teksten voor jouw merk? Letterdesk deelt wekelijks kennis in onze blogs! Lees bijvoorbeeld hoe een slogan een eigen leven kan gaan leiden, maar niet altijd op de gewenste manier.

 

Sparren met een ervaren ondernemer over de inzet van referenties voor jouw bedrijf? Een van de

vele partners van StartUp denken graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek

aangegaan met Marie-Thérèse Marcusse? Schrijf je nu in!

 

Deel dit bericht