Door Zoë Backbier van StartUp Nijmegen
Als tweedejaars student tandprothetiek kreeg Wim de kans om een praktijk over te kopen. Ondanks dat hij nog midden in zijn studie zat besloot hij de gok te wagen. Vanaf dat moment was het roeien met de riemen die hij had om zich te ontwikkelen als ondernemer. Toen hij tevreden was over het succes van de praktijk was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Hij besloot een compleet andere kant op te gaan en begon met het ontwikkelen van een app. Inmiddels combineert hij zijn beroep als tandprotheticus met het runnen van de applicatie FOCUS samen met zijn team.
Een app ontwikkelende tandprotheticus
Wim zat in zijn tweede jaar van de opleiding tandprotheticus toen hij de kans kreeg om de praktijk van een klant van zijn toenmalige werkgever over te nemen. “Ik moest nog twee jaar naar school maar besloot om ervoor te gaan. Die kans krijg ik nooit meer dacht ik toen.” Vanaf dat moment stond Wim in een klap in het ondernemersleven. Naast het behandelen van klanten moest hij een volledig bedrijf draaien. Anderhalf jaar lang werkte hij keihard aan het verbeteren en renoveren van de praktijk. Toen de praktijk succesvol liep, viel ook de extra uitdaging weg. “Als je al die stress hebt gehad en nu heb je het niet meer, dan hou je tijd over. Toen ik mijn praktijk succesvol had uitgebouwd moest ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toen is in 2018 uit frustratie het nieuwe idee geboren.”
Wim vertelt dat hij bij het gebruik van social media gefrustreerd werd van constante reclame. “Als gebruiker van een gratis app ben jij vaak zelf het product. Je wordt ongevraagd de hele tijd bestookt met reclame. Bedrijven maken hiervoor toffe content, maar uiteindelijk irriteert dit de consument alleen maar.” Hieruit ontstond een nieuw idee: “Ik dacht, wat nou als je toffe content van bedrijven en hun nieuwe producten verpakt in snelle aantrekkelijke content en gamificatie. Zo kan je content op een leuke manier laten zien en krijgt de gebruiker gelijk een beloning. Dit hebben we uitgeschreven en zijn gaan bouwen.” Wim had als tandprotheticus alleen geen verstand van technologie. “Ik wist niks van computers, echt niks. Dus ik had telefoonschermpjes uitgeprint en ben met potlood de designs gaan tekenen.”
Doorpakken
Als starter aan de slag binnen de snelle onlineapplicatie wereld gaat niet zonder slag of stoot. “Vrienden hebben me toen echt veel geholpen, want zelf wist ik af en toe echt niet wat ik deed.” Na de ontwikkeling van de app begon het nieuwe avontuur: de app online krijgen. Hierbij kwamen weer nieuwe uitdagingen kijken. “Alles ging goed, totdat we een mailtje ontvingen van Apple. We werden uit de Appstore verwijderd omdat ons gamificatie concept niet meer toegestaan was.” Volgens Wim was dit toch niet de grote tegenslag die het leek te zijn. “Uiteindelijk bleek het een zegen dat we eruit werden gekickt. We kwamen er namelijk achter dat gebruikers slim misbruik konden maken van ons beloningsysteem.”
Ze besloten ondanks de tegenslag door te gaan. Tot dat moment werkte Wim in de avonduren naast zijn 40 tot 50 uur durende werkweek binnen zijn praktijk. Om verder op te schalen wildee Wim een team opzetten en daar was geld voor nodig. Hij ging op zoek naar een netwerk waaruit hij investeerders kon ontmoeten. “Geld regelen is niet zo moeilijk, maar geld raakt ook makkelijk op. Daarom wilde ik investeerders met een netwerk.” Wim betrok twee investeerders binnen het bedrijf, en stelde een team samen waarmee ze de complete organisatiestructuur rondom de app hebben gebouwd. “Het belangrijkste wat ik heb geleerd in alle jaren als ondernemer is dat je juist moet weten wat je niet kan. Dan is het zaak om de juiste mensen om je heen te verzamelen en enthousiast maken voor jouw idee. Zo is er bij FOCUS een nauw betrokken groep ontstaan die allemaal echt geloven in het slagen van de app.”
Twee jaar verder zegt Wim dat hij nog steeds niet veel weet van computers en programmeren. “Ik denk dat dat het succes is van het platform. Het is gemaakt door een consument.” Samen met het FOCUS team werken ze om dit succes te realiseren. “Nederland zien we als proefconcept. Komt het hier van de grond dan is het draaiboek kopiëren. Het doel is natuurlijk heel Nederland in de FOCUS app te krijgen. Maar bij 100.000 gebruikers die allemaal een keer in de week terugkomen en drie games spelen, dan hebben we een heel mooi platform. Vanaf nu hebben we twee jaar om te vlammen.”
Het FOCUS team heeft zich vijf maanden geleden aangesloten bij de SUN community. “Echt tof dat StartUp zo proactief is. Veel startup hubs bieden alleen goedkope werkruimtes, en dat voegt voor mijn gevoel niks toe aan mijn bedrijf. Hier hoef je maar iets aan te geven en er wordt gekeken of je kan worden geholpen.”