Door Annemarie Thönissen van Letterdesk
Reclame maken zonder er iets voor hoeven te doen: klinkt geweldig! Maak daarom gebruik van klantreferenties. Zo maken je klanten reclame voor jou, zonder dat je er veel voor hoeft te doen (behalve goed werken leveren, natuurlijk 😊).
Een bekende uitspraak is: show, don’t tell. Laat zien dat je geweldig werk hebt geleverd bij eerdere klanten door ze te laten vertellen hoe het is verlopen, en waarom het zo’n fijne samenwerking of opdracht was.
Mensen lezen graag verhalen van anderen om zo zelf in te kunnen schatten wat ze kunnen verwachten. En hoe meer verhalen, oftewel klantreferenties je kan laten zien, hoe beter. Want een klant is het liefst niet de enige en ook niet de eerste die iets uitprobeert. Social proof, noemen we dat.
What’s in it?
Het grootste voordeel is dat je conversie tot wel 34% hoger wordt door het gebruik van klantreferenties. Wie wil dat nou niet? Zeker als je veel positieve klantreferenties laat zien, trek je de aandacht en vergroot je je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Daarnaast is het een makkelijke en goedkope manier van reclame maken die ontzettend goed werkt. Je kent je tevreden klant immers al! Je stelt wat vragen en stelt zo de referentie eenvoudig samen.
Zo maak je een klantreferentie
En dan nu het belangrijkste: de uitvoering. Lees hoe je in 8 stappen naar een perfecte klantreferentie komt. Maar even in het kort:
- Bepaal eerst het doel van deze referentie: wat wil je bereiken?
- Daarna de inhoud: welk onderdeel of aspect van je bedrijf wil je in het zonnetje zetten?
- Een referentie kan verschillende vormen aannemen: van Google-sterren tot klantcase. Welke vorm past bij jouw bedrijf en jouw klanten?
- Dan de klant: welke klant past goed bij jouw klantendoelgroep?
Als je antwoord hebt op deze vragen, kun je de klant vragen om een stukje over hun ervaringen te schrijven. Of maak het ze helemaal makkelijk: bel ze, stel vragen en schrijf de referentie voor hen! Check nog even of de klant akkoord is met wat je hebt geschreven, en je bent klaar om ‘m in te zetten!
Meer tips?
Nog niet uitgelezen? Check dan de andere blogs van Letterdesk! Of je nou schrijftips wil voor je site, social media of algemene taaltips wilt lezen: je ziet het daar!
Wil je sparren met een van de vele partners van StartUp over het scoren van referenties of andere manieren om klanten te trekken? Onze partners denken graag met je mee!