Theatertechnieken gebruiken om het beste uit docenten te halen


13 oktober 2017

Het nieuwe lesgeven

Vergeet het oude lesgeven. Maike Pollaert van PEPP-R maakt van elke schooldag een theaterspektakel - dat uiteraard ook erg leerzaam is. Dit doet zij door docenten te trainen met behulp van (onder andere) theatertechnieken en haar kennis als opleidingskundige. Zo zorgt zij ervoor dat docenten zelfverzekerd en overtuigend voor de klas staan, waardoor de aandacht van de klas erbij blijft.

 

Het beste uit jezelf halen

Ze kwam op het idee om docenten op deze manier te trainen, na gezien te hebben dat docenten soms moeite hebben met het duidelijk uitleggen van een les, waardoor de boodschap niet overkomt en de aandacht van de leerlingen wordt kwijtgeraakt. Nu geeft ze zowel groepstrainingen als 1-op-1-coachingsessies aan docenten die het beste uit zichzelf willen halen. De docenten die zich aanmelden bij PEPP-R worden getraind om een betere versie te worden van zichzelf - iets waarvan veel docenten niet altijd weten hoe ze dat kunnen realiseren.

 

 

Denken als een ondernemer

Bij StartUp Nijmegen is Maike begonnen omdat vanuit huis werken tóch niet leidde tot de beste resultaten. Vaak was ze afgeleid door huishoudelijke taken en ze miste de mogelijkheid om contact te hebben met andere ondernemers. Na een tijdje bij StartUp Nijmegen te hebben gezeten, heeft ze steeds meer leren denken als een ondernemer en staat ze nu sterker in haar schoenen wanneer ze voor een grote uitdaging staat.

 

‘In je eentje thuis aan de keukentafel weet je niet echt of het goed gaat of niet. Bij StartUp Nijmegen kan ik dankzij de partners en mijn collega-ondernemers, mijn resultaten veel beter controleren.’

 

Leren van anderen

Ook is ze erg tevreden over de diversiteit tussen de ondernemers. Ze neemt dan ook graag deel aan de BAM-groepen om met een aantal andere ondernemers te praten over haar prestaties en uitdagingen.

 

‘Het is erg leuk dat er diverse ondernemers zitten bij StartUp Nijmegen. Je kunt op die manier dingen leren vanuit een andere discipline.’

 

Tekst: Safak Ciftci 

Deel dit bericht