‘Soms denk ik, wauw waarom heb ik dat zelf niet bedacht!’


14 juni 2021

‘Soms denk ik, wauw waarom heb ik dat zelf niet bedacht!’

Fons Elbersen over zijn gesprekken met de ondernemers bij StartUp

Fons Elbersen is directeur Marketing & Communicatie bij Universiteit Maastricht en geeft daarnaast communicatieadvies vanuit zijn eigen bedrijf. “De combinatie is af en toe pittig, maar ik vind het fantastisch om beide werelden te combineren.” Met zijn uitgebreide ervaring voorziet hij tijdens zijn partnergesprekken bij StartUp startende ondernemers van praktisch advies op marketing- en communicatiegebied.

Voordat Fons directeur werd bij Universiteit Maastricht, werkte hij jarenlang in loondienst bij de Provincie Limburg als hoofd Communicatie. Daarnaast heeft hij als communicatie-directeur ook in de zorg en in diverse (management)functies in de dagbladjournalistiek gewerkt. “Ik was altijd bezig met communicatie. Mijn partner heeft al jaren een eigen onderneming en ik had altijd het idee om ‘later’ ook nog eens te gaan ondernemen.” Als expert in crisiscommunicatie en communicatieadvies zag Fons wel mogelijkheden in het ondernemerschap, en begon zijn eigen bedrijf.

“Net voor het begin van de coronacrisis ben ik begonnen als ondernemer. Dat klinkt als slechte timing, maar mijn ervaring met crisiscommunicatie kwam eigenlijk meteen van pas. Ik heb daardoor een goed jaar gedraaid, omdat ik in tegenstelling tot veel anderen gewoon opdrachten kreeg. De eerste ervaring met ondernemen was dus heel mooi.”

Verbinding met de stad

Fons woont niet in Nijmegen, maar voelt wel een sterke band met de stad. “Ik heb hier gestudeerd en er wonen veel vrienden en familie. Ik ben na het oprichten van mijn eigen bedrijf aangesloten bij het ondernemerscollectief KLEI, dat ook in Nijmegen zit. Toen ik door Jan van StartUp Nijmegen werd benaderd of ik interesse had om partner te worden bij StartUp, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Na het kennismakingsgesprek was er meteen een klik.”

Fons denkt dat hij als partner veel kan bijdragen. “Iedereen komt vroeg of laat in aanraking met marketing en communicatie. Ik heb een uitgebreide ervaring in verschillende sectoren, dus ik kan startende ondernemers gericht advies geven op het gebied van communicatie en communicatiestrategieën.” Nu hij een jaar lang partner is, kijkt hij terug op veel gesprekken waar hij energie van kreeg. “Ik voer eens per maand partnergesprekken, maar dat zijn wel de dagen waarop ik vol goede moed en energie weer naar huis ga. Ik vind het heel tof om mijn kennis in te zetten om anderen te helpen.”

Let op je eigen verhaal

Na een jaar partnergesprekken, heeft Fons een goed beeld van de ondernemers bij StartUp. “Wat me ten eerste opvalt, is het feit dat 99% van de ondernemers die ik spreek enthousiast kan vertellen over hun bedrijf en hun ideeën. Ze hebben de juiste energie te pakken en zetten zich echt in voor hun bedrijf. Soms denk ik ‘Goh, waarom heb ik dit niet zelf verzonnen?’.” Hij ziet in de gesprekken ook een duidelijke taak voor zichzelf. “Veel starters denken te weinig na over hun onderscheidende verhaal. Je moet duidelijk kunnen vertellen aan de markt wat jouw product of dienst uniek maakt, want zo bereik je klanten. Starters weten heel goed dat ze dat moeten doen, maar hóe ze dat moeten doen, weten ze vaak niet. Dat is precies de stap waar ik bij kan helpen.”

Om erachter te komen welk verhaal starters moeten vertellen aan hun klanten, is de eerste helft van een partnergesprek met Fons een soort mini-interview. “Wat doe je nu en waar wil je heen met je bedrijf? En hoe denk je dat verhaal aan je klanten te gaan vertellen? Na het stellen van dat soort vragen kan ik in de tweede helft van het gesprek praktisch advies geven.” Fons adviseert eigenlijk altijd dat starters hun propositie gewoon uitschrijven. “Geef eens antwoord op de volgende vragen: Waarom bestaat jouw bedrijf? Welk verschil ga je voor jouw klanten maken? En op welke manier doe je dat beter dan je concurrenten? Als je die vragen helder kunt beantwoorden, kun je gaan kijken naar welke communicatiemiddelen je nodig hebt om je klanten te bereiken.”

Fons ziet dat starters die hun verhaal scherp hebben, goed gebruik kunnen maken van het interne netwerk bij StartUp. “Als je je verhaal scherp hebt en weet hoe je het gaat uitdragen, kun je natuurlijk ook professionals inschakelen. En die zitten gewoon naast je, in hetzelfde gebouw! Ik probeer ondernemers altijd te koppelen aan andere starters binnen StartUp, want daar wordt iedereen beter van.”

Wil je ook met Fons sparren over jouw bedrijfsverhaal? Of weet je niet goed hoe je je verhaal naar buiten moet brengen? Schrijf je dan in voor een partnergesprek. Dat kan via deze link. Ook de andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt.

Deel dit bericht