‘Onze grootste uitdaging is écht contact maken met Nederlanders’ – Mauricio Bustamante Ayarza van Data Origins


23 juli 2021

Door: Jodi Bel van tekstbureau Letterdesk

 

Mauricio Bustamente Ayarza en Dyon J. Pacheco zagen aan het begin van de coronacrisis dat de horeca hun hulp goed kon gebruiken. En dus grepen ze hun kans en startten Data Origins: een bedrijf waarmee ze restauranteigenaren helpen om kosten te besparen. Als expatondernemers liepen ze eigenlijk vooral tegen de taalbarrière en directheid van Nederlanders aan. “Maar verder is Nederland een hele fijne plek om een bedrijf op te starten.” 

 

Mauricio en Dyon leerden elkaar kennen op de Radboud Universiteit, toen ze daar in 2017 allebei de bachelor International Business Administration volgden. Mauricio kwam vanuit Costa Rica naar Nederland, Dyon vanuit Canada. “We zaten in hetzelfde schuitje, ondanks dat we heel verschillend zijn. Dyon is meer introvert, ik ben expressiever. Toen we in mei 2020 zagen dat onder andere de horeca instortte, werd Data Origins ons gezamenlijke doel”, aldus Mauricio. 

 

Verschil maken 

Door Artificial Intelligence (AI) te combineren met Big Data Analytics, brengen ze in kaart hoeveel mensen er op een dag naar een restaurant zullen komen. Zo helpen ze restauranteigenaren om een goede planning te maken en dus kosten te besparen. “Het is niet dat we altijd al ondernemers wilden worden. Dit idee kwam gewoon op ons pad, dus gingen we ervoor. Dyon en ik vullen elkaar perfect aan: hij denkt voordat hij doet, en ik doe eerst voordat ik denk. Een perfecte match”, glimlacht Mauricio. 

 

“We kunnen met ons eigen bedrijf onze eigen ideeën en initiatieven uitwerken. Mede dankzij onze sparcontacten en groeiende netwerk bij StartUp Nijmegen. Dat is echt een groot voordeel. Wat dat betreft zat de ondernemersspirit al wel in ons”, vertelt Mauricio. “Dat Dyon en ik zo verschillend zijn, zorgt soms voor wat discussies. Maar we werken uiteindelijk aan hetzelfde doel en zien elkaars kwaliteiten. We zijn nu op een punt waarop we in harmonie samenwerken.”

 

Taalbarrière versus talloze mogelijkheden

Als expatondernemers in Nederland, liepen Mauricio en Dyon met name tegen de taalbarrière aan: “Vooral hier in Nijmegen en Arnhem merken we dat het lastig is om te communiceren als mensen geen Engels spreken. We zouden het geweldig vinden om beter Nederlands te kunnen. Dat geeft ons de mogelijkheid om metaforen te gebruiken in gesprekken, meer verbinding te creëren en ons thuis te voelen. Dat is nu onze grootste uitdaging: écht contact maken met mensen. Nu komen we ergens over de vloer en gaat het al snel alleen over zaken. We zijn dus veel aan het oefenen met de Nederlandse taal om die barrière weg te nemen. Het helpt enorm dat we steeds meer Nederlandse contacten krijgen via StartUp.”  

 

Maar ook de directheid van Nederlanders was even wennen. “Mensen zijn hier niet bang om te zeggen: ik snap niets van wat je zegt, dit is te complex. Dat is in het begin flink demotiverend”, lacht Mauricio. “Maar het is ook fijn, want door die directheid weet je meteen waar je aan toe bent.” Verder is Mauricio vooral heel blij om met zijn bedrijf in Nederland te werken. “We krijgen hier zo veel mogelijkheden”, vertelt hij. “Het systeem in Nederland creëert kansen voor iedereen. Zelfs als mensen succesvol zijn, laten ze ruimte over voor anderen. Dat maakt dit land een geweldige plek om ons bedrijf op te zetten. En Nederlanders zijn fijne, loyale zakenpartners: je gaat echt een relatie aan met iemand.” 

 

Persoonlijke stempel 

Naast dat hij de Nederlandse taal en cultuur zo veel mogelijk eigen maakt, hoopt Mauricio ook zijn persoonlijke stempel op hun bedrijf te zetten: “Over het algemeen zijn Nederlanders risicovermijders. Ik ben meer van het assertief zakendoen en droom groots. Vrienden worden met de risico’s die je neemt zorgt voor meer rust. Iets wat ik heb meegekregen vanuit mijn eigen expressieve cultuur. Daarmee onderscheiden we ons denk ik van de rest.” 

 

Bij het vormgeven van hun bedrijf krijgen Mauricio en Dyon hulp van het netwerk van Mercator Launch en StartUp Nijmegen: “De StartUp-community is erg behulpzaam en attent. Ze geven ons veel complimenten en tips en steunen ons waar nodig. Vooral fijn in het begin, toen we geen idee hadden wat we deden en overweldigd waren door alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. Met de tips en inzichten die we bij StartUp kregen, zijn we nu al meer gegroeid.” Gebruikmaken van een groot netwerk is volgens Mauricio een essentieel component voor succes. “In het begin gingen we deuren langs om mensen kennis te laten maken met ons concept. Dat was wat ongemakkelijk en zorgde voor rare gezichten. Een minder geslaagd experiment”, grinnikt hij. 

 

Maar inmiddels zijn Mauricio en Dyon flink aan de weg aan het timmeren. En dat werpt z’n vruchten af: “We zijn nu met een team van 5 en krijgen steeds meer klanten. We hopen in de toekomst uit te breiden naar andere landen en sectoren.”








Deel dit bericht