Ondernemers moeten constant met acquisitie bezig zijn


07 juni 2019

Robert Huijser, adviseur bij het Ondernemersklankbord, heeft als ondernemer jarenlange ervaring in de internationale logistiek. Nadat hij op zijn 18e vakantiewerk heeft gedaan in de logistiek, is hij niet meer buiten die branche gestapt. Hij is actief geweest op het gebied van luchtvaart, zeevaart en opslag. Nu gebruikt hij deze kennis uit het internationale bedrijfsleven om mkb’ers te helpen bij het verder laten groeien van hun bedrijf.

 

Logistiek-management op internationaal niveau

Robert is interimmanager geweest bij verschillende bedrijven, waaronder Yacht, Apple en Walt Disney, en is naast zijn eigen logistieke bedrijven ook partner en CEO geweest van andere grote opslag- en transportbedrijven. Hij heeft als logistiek-ondernemer vestigingen gehad in Rotterdam, Tiel, Schiphol, Zaltbommel en ook in Boedapest.

 

Grote successen en grote blunders

Als internationale ondernemer heeft Robert flink wat bagage om te kunnen delen met andere ondernemers. Hij heeft tijdens de FuckUp Night van 21 mei, georganiseerd door StartUp Nijmegen, verteld over een waardevolle les die hij heeft geleerd na een grote businessblunder die hij heeft gemaakt als ondernemer. De FuckUp Night is een evenement dat wordt georganiseerd om ervaren ondernemers zoals Robert een podium te bieden om te vertellen over hun blunders in het ondernemerschap. Het is dus kortom een combinatie van leedvermaak, inspiratie en het opdoen van kennis voor andere ondernemers.

 

Klankbord voor ondernemers

Zijn bagage als ondernemer gebruikt hij ook om mkb’ers te helpen via het Ondernemersklankbord. Daar pakt hij vaak cases op die te maken hebben met logistiek, commerciële zaken en algemene bedrijfsvoering. De vragen die hij krijgt zijn erg divers. Wat de ondernemers die hij adviseert echter allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal ambitie hebben om verder te groeien. Robert gaat ook met regelmaat mee met de ondernemers bij gesprekken, om on-site met ze mee te kunnen denken. Zo kan hij ze net dat laatste duwtje geven zodat een gesprek een succes wordt.

 

‘Ik zie vaak dat kleine bedrijven werken voor één of twee grote klanten. Wanneer dan een klant wegvalt, zitten ze gelijk met een probleem. Daarom adviseer ik bedrijven vaak om een breder klantenpalet te hebben. Dan zijn ze niet afhankelijk van die ene klant en hebben ze meer mogelijkheden. Daarnaast is het ook belangrijk dat bedrijven constant bezig moeten blijven met acquisitie om nieuwe klanten binnen te blijven halen. Veel ondernemers vergeten dat.’

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht