Ondernemen is niet stil zitten. Als het nodig is doe het, maar zorg altijd dat je het leuk blijft vinden’’ - John Meijering, (ex-)partner van SUN en eigenaar van Emixion


02 februari 2023

Deze week in de spotlight John Meijering: een van onze trouwe partners die ons gaat verlaten. ''Ik vind het nog mega leuk om partner te zijn en ondernemers wat terug te geven. Helaas is er focus en tijd nodig voor de fase waar ik nu inzit met Emixion waarvoor ik meer focus nodig heb.’’ Bovendien heeft hij een project vanuit zijn hobby waar hij meer in wil investeren: muziek. ‘'Muziek is zuurstof voor mij, daar laad ik mee op.’’

 

John kwam in Nijmegen terecht door als DJ in het weekend te draaien op Keizerstad, toen.  het populairste radiostation in Nijmegen. Voordat hij in 2005 begon met ondernemen, werkte hij in loondienst, als laatste als Account Manager bij KPN. Daar merkte hij zijn eigen ondernemende kwaliteiten al op. ‘’Er waren soms werkzaamheden die hij graag wilde aanpakken, maar niet behoorde tot  zijn normale werk. Toe al telde John de uren niet. Daarnaast merkte hij dingen op waarvan hij van mening was dat ze anders moesten en beter konden.’’

 

In die tijd had bijna niemand nog kennis  van het internet. Via zijn netwerk kreeg hij in 2005 een eerste aanvraag voor een website. Hij schreef zich direct in bij de Kamer van Koophandel. De eerste periode werden de projecten gecombineerd naast zijn dienstverband. Totdat hij in 2008 een mooie aanvraag kreeg voor een nieuw online initiatief . Ten tijde van de aanvraag had hij met zichzelf afgesproken dat wanneer hij deze order gegund zou krijgen , hij  zijn baan zou opzeggen en volledig zou gaan ondernemen. Zo gezegd, zo gedaan. Sinds dit moment in 2008 is de naam van de onderneming ook Emixion.

 

Uitbreiding in team
Vanaf toen begon de StartUp ;-)  fase voor John. ''Bij de start was John samen met zijn  broer eigenaar en werkte er eerst één en later twee programmeurs. De eerste fase ging het zo goed, dat Emixion  al snel het team moest uitbreiden. In die periode is de propositie, werken vanuit de “klant van de klant” ook ontstaan . ''Vooral de juiste mensen met het juiste talent en commitment vinden was een uitdaging. Inmiddels werken we op basis van lange(re) looptijden samen met onze opdrachtgevers. Deze methoden zijn Website as a Service (WaaS) en Marketing As A Service (MaaS). Dit geeft veel toegevoegde waarde, omdat we doorlopend mogen en kunnen werken aan het online succes van onze opdrachtgevers. Dit geeft continuïteit voor onze opdrachtgevers maar ook voor teamleden van Emixion. Waar John echt trots op is dat opdrachtgevers Emixion het vertrouwen heeft gegeven voor lange looptijden tot wel 6 jaar.''

 

Een bijkomende positieve ontwikkeling is dat door het nieuwe businessmodel dat de match van Emixion en opdrachtgevers steeds beter bij elkaar passen. Je krijgt  bij Emixion  een strategisch concept met als onderdeel een website. John is er al jaren van overtuigd dat niemand een nieuwe website wil maar wel het succes van een nieuwe website. Kort gezegd; een complete marketingpropositie met daarbij een website. ''We kijken naar de “klant van de klant” en denken daarbij altijd outside-in. We onderzoeken en onderbouwen naar wat opdrachtgevers bijzonder maakt.’’ Vanuit deze propositie wordt de inhoud en middelen op maat geselecteerd en ingezet. 

 

Zelf ook iets teruggeven

Na bijna 18 jaar  ervaring met opdrachtgevers succesvol maken, wilde John ook zelf iets terugdoen, dit was de reden dat hij 6 jaar partner is geweest bij SUN. ''In die jaren heb ik ontzettend veel bijgeleerd. Ik heb natuurlijk ook fouten gemaakt in die jaren en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken, maar toch ook allemaal succesvol opgelost. Ik ben er ook van overtuigd dat de wendbaarheid en veerkracht ervoor gezorgd heeft dat we zijn uitgegroeid naar een volwassen speler. Ik wilde die ervaring ook teruggeven. Waarom?  Het voelt gewoon heel goed.’’

 

In die 6 jaar partnerschap heeft John met tal verschillende ondernemers gesproken. ''Ik heb gesprekken gevoerd waar de luiken echt helemaal open gingen voor een ondernemer, maar andersom net zo. Ik stond er soms van te kijken hoe ver iemand wel niet was voor zijn of haar leeftijd. Soms zelfs al verder dan ik. Daartegenover geef je iemand soms inzichten die voor jezelf volkomen normaal zijn.''

 

Blijven inspelen op veranderingen

Zelf weet John dat je als ondernemer nooit stil zit en in moet spelen op veranderingen. ''Door Corona hebben wij ons businessmodel moeten veranderen. Ik had 6 orders die niet doorgingen en werden uitgesteld. Dan heb je toch wel een primaire uitdaging om daarop te anticiperen. Er kwam veel beweging maar niemand had Corona begroot en er was bij velen ook geen budget voor gereserveerd. Met die gedachte had ik ineens een eureka moment. Dit was het moment dat we Website as a Service en Marketing as a Service hebben ontwikkeld. Wij hadden hierdoor doorlopende inkomsten en wij waren in staat om opdrachtgevers  voor een vast bedrag per maand te ondersteunen met ondernemen en anticiperen op de nieuwe uitdagingen.''

 

Sindsdien is het nog harder gegaan en hebben ze veel geïnvesteerd in techniek en nieuwe expertise. ''Het wordt nu tijd om te vermarkten. Daarnaast is het nog zaak om iedereen bij Emixion in zijn kracht te zetten. Allerlei elementen die ervoor zorgen dat ik er geen tijd bij kan hebben om andere dingen te doen. Ik heb beste moeite gehad met de beslissing om te stoppen met het partnernetwerk van SUN. Het is toch wel echt een warm bad. Iedereen die je spreekt zegt toch wel ‘‘wat tof dat je dat doet’’.''

 

Muziek en radio maken

Naast dat John weer meer focus heeft op Emixion heeft hij ook tijd voor zijn andere passie: muziek en radio. ''Ik ben bezig een eigen studio in te richten waarmee we twee activiteiten in gaan onderbrengen. Zo gaan we podcasts opnemen met online als centraal onderwerp, hier zitten specialisten en opdrachtgevers aan tafel die kennis en uitdagingen gaan delen. Dit is goed voor alle deelnemers aangezien iedereen zich via dit medium op een unieke en ludieke manier kan promoten. Daarnaast gaan we een non-stop stream aanzetten waar ik mijn oude liefde radio weer nieuw leven inblaast. Het format wordt (g)oude tracks in een nieuw jasje, oftewel de Remix van de Remix 🙂. De naam van het radiostations wordt Remixion, een naam die onze vormgever al een aantal jaren geleden bedacht heeft en waar we nog steeds trost op zijn.''

Wil jij nog steeds gebruik maken van John zijn kennis en ervaring? Zet dan de in de toekomst de stream van Remixion op tijdens je werk. Of neem contact met hem op. Hij is er nog altijd om jou verder te helpen met jouw online strategie.


Dankjewel John voor de mooie jaren investering voor de ondernemers bij StartUp. 

Deel dit bericht