‘Ondernemen is geen sprint, maar een marathon’ – Vincent de Vries van Match en Fit


21 april 2021

‘Ondernemen is geen sprint, maar een marathon’ – Vincent de Vries van Match en Fit

 

Door: Bo Polman van tekstbureau Letterdesk

 

Wat zou jij doen als geld geen rol zou spelen? Het was deze vraag die oud-topsporter Vincent de Vries er uiteindelijk toe zette om zijn bedrijf Match en Fit op te richten. Hiermee adviseert hij topsporters, sportverenigingen en bedrijven op het gebied van sportsponsoring, conceptontwikkeling en partnerships. “Zodat sporters en sportverenigingen sponsoren voor langere tijd aan zich kunnen binden, en daardoor hun ambities waar kunnen maken.”

 

Op dag twee van de opleiding sportmarketing en management aan de Johan Cruyff Academy besloot Vincent zijn topsportcarrière in het badminton vanwege een knieblessure achter zich te laten. Wat volgde, was een lange zoektocht naar hoe hij zijn kwaliteiten als topsporter kon inzetten om toch van waarde te zijn voor de sport. “Als topsporter ben ik altijd verantwoordelijk geweest voor het creëren van mijn eigen succes. Dat creëren van succes wilde ik ook in het ondernemerschap gaan beproeven.”

 

Continuïteit in het sportlandschap

Vincent wil met Match en Fit echt iets betekenen voor het sportlandschap. Hij wil zijn klanten helpen bij het creëren van continuïteit en structurele inkomsten van sponsoren. Zijn uitgangspunt hierbij? Dat is zelfstandigheid. “Het is heel waardevol als je dat hele proces in de sponsorwerving als sporter of sportvereniging zelf doet. Daar leer je veel meer van, je bouwt een relatie op. We vertellen ze als bedrijf hoe het moet, maar we gaan het niet vóór ze doen.”

 

Ondernemen met een topsportmentaliteit

Ondernemen benadert Vincent als topsport. “Het is veel uren maken, trainen, jezelf verbeteren, kansen pakken en risico nemen. En niet vergeten te doen waar je gelukkig van wordt. Plezier is het sleutelwoord. Ondernemen is geen sprint, maar een marathon. Je kan niet binnen één training Nederlands kampioen worden, daar moet je keer op keer, week in week uit, je best voor doen. Zo is dat bij ondernemen ook.”

 

Dankzij zijn ervaring vanuit onder andere de sportkoepel NOC*NSF en natuurlijk zijn eigen topsportverleden is hij in staat om een helikopterview aan te nemen. “Ik kan de sport vanuit heel veel verschillende perspectieven bekijken. Het perspectief van de topsporter is vaak ontzettend moeilijk voor bedrijven. Maar ik kan het wel vanuit dat perspectief bekijken, ik weet hoe het is voor de sporter.” Vincent vertelt: “Als een sporter een week of twee, drie niet reageert, dan weet ik: die is heel druk met de sport bezig. Die geeft hier op dit moment even geen prioriteit aan. Ik had die sporter ook kunnen pushen. Maar omdat ik weet hoe je hoofd er in sommige periodes bij staat, kan ik voor dat soort dingen ook meer begrip hebben.” Dat is volgens Vincent voor buitenstaanders vaak wat moeilijker te begrijpen.

 

Een helder beeld

Stap voor stap komt Vincent steeds verder met zijn bedrijf. “In het begin was ik heel erg zoekende naar wat ik wilde gaan doen en hoe mijn dienstverlening eruit moest komen te zien. Via StartUp Nijmegen kwam ik in aanraking met een coach. Ik was in mijn sport gewend om te werken met een coach, dus het voelde als een logische keuze om in het ondernemen ook met een coach te gaan werken. Daardoor weet ik nu welke klanten ik wel en niet wil trekken en hoe ik wil groeien. Die coaching helpt mij echt verder met keuzes maken.” StartUp Nijmegen is veel meer dan een werkplek voor Vincent: het inspireert, biedt hem de mogelijkheid zijn netwerk te vergroten en helpt hem bij het oplossen van problemen.

 

En hoe de toekomst van Match en Fit er uitziet? Voor Vincent is het helder: “Ik zou het gaaf vinden om met een team van mensen te werken, die allemaal echt passie en hart voor de sport hebben, die ook die continuïteit daarin willen creëren. Zodat we over een tijd samen terug kunnen kijken en denken, ‘wow, we hebben écht impact gemaakt in de sport’.”

Deel dit bericht