”Kralen zijn niet goed genoeg meer' - Lars Spelier van Speelmuurtje


21 oktober 2020

”Kralen zijn niet goed genoeg meer' - Lars Spelier van Speelmuurtje

Door: Yannick van Tekstbureau WoordZoeker

Toen Lars in een wachtkamer zat en om zich heen keek, zag hij een kind vragen om de smartphone van zijn ouders. Hij vroeg zich af waarom dat gebeurde en bedacht zich toen dat de meeste wachtkamers toch behoorlijk saai zijn voor kinderen. "Wij zitten eigenlijk de hele wachttijd op onze smartphone, waarom mogen de kids dat dan niet? Kinderen zijn tegenwoordig snelle content gewend, dus die kralen zijn echt niet meer interessant."

Zo ontstond het idee om een bedrijf op te richten dat als doel had om kinderen in een wachtkamer te vermaken. Volgens Lars zijn de meeste speelhoeken in wachtkamers flink verouderd, en met zijn bedrijf wil hij deze speelhoeken moderniseren. "Kinderen zijn een interessante doelgroep. Een speelhoek moet niet saai zijn, zodat ze zich gaan vervelen. Onze oplossing moet leuk zijn, zodat de kinderen zich kunnen vermaken. Andere wachtenden kunnen dan gewoon rustig in de wachtkamer zitten.” Maar hoe vermaak je kinderen nu in de wachtkamer? Het antwoord op die vraag geeft Lars met Speelmuurtje: een digitaal alternatief voor de kralenrekken in speelhoeken.

Innovatief speelsysteem

Speelmuurtje is een stukje groter geworden dan de gemiddelde smartphone. Het speelsysteem heeft een touchscreen van 22 inch, waarop kinderen allerlei games kunnen spelen. Het plan was om drie games te laten ontwikkelen, zodat kinderen kunnen kiezen. Lars was er al snel zeker van dat het om behendigheidsspellen moest gaan. "Deze spellen zijn leuk om te spelen en blijven ook uitdagend. Kinderen zijn niet heel lang in een wachtkamer, dus een kort spel is daar perfect voor." Die spellen moesten aansluiten op de actualiteit. "Wat vinden kinderen op dit moment interessant? Je kunt natuurlijk niet aankomen met suffe games."

Grote doelen

Het is nogal wat, om alle speelhoekjes in Nederland te willen verbeteren. Maar Lars is dan ook lekker commercieel ingesteld. "Na mijn studie heb ik een tijdje voor een bedrijf gewerkt waar ik in de sales zat. Het verkopen zelf vond ik wel leuk, maar het product was niet sexy." Na een tijdje begon het toch te kriebelen. "Ik wilde een product verkopen dat ik wél interessant vond. En ik dacht, nu ben in nog jong, waarom zou ik niet wat risico's nemen?" Het blijkt een goede stap, want Lars is achteraf erg blij met zijn keuze. "Wanneer je een bedrijf opstart, kom je altijd voor problemen te staan die je niet aan ziet komen. Bij Speelmuurtje begon dat al bij de vorm van het product. Ik twijfelde zelfs aan het soort schroeven die ik moest gebruiken. Maar dat hoort er allemaal bij. Het is een vreselijk cliché, maar wel waar: je leert echt van je fouten."

Natuurlijk is de coronacrisis ook voor Lars niet heel prettig. Klantcontact wordt bijvoorbeeld een stuk lastiger. Maar hij bekijkt het erg positief. "Corona is eigenlijk ook wel een uitkomst voor Speelmuurtje. Zo'n beeldscherm is veel makkelijker schoon te maken dan een speelhoek met allerlei soorten speelgoed. Dus eigenlijk heeft deze crisis me een mooi nieuw verkoopargument opgeleverd!" Die positieve instelling hanteert Lars wel vaker, bijvoorbeeld ook in zijn doelstellingen. "Ik wil toonaangevend worden in de branche. Veel content combineren met een sterk merk bijvoorbeeld. Uiteindelijk wil ik een team opzetten en mijn bedrijf laten groeien."

Binnenwandelen bij SUN

"Ik had al eerder van Start Up Nijmegen gehoord, maar wist nog niet helemaal wat het precies was. Toen ik een keertje naar binnen liep, werd ik zo enthousiast door Dick onthaald dat een proefzitdag niet lang op zich liet wachten." Hij vond al snel een nieuwe flexplek bij StartUp Nijmegen. Inmiddels heeft Lars eigenlijk alle partners wel gesproken. "Het partner acceleratieprogramma was voor mij de grootste pré. Sparren met mensen die weten waar ze het over hebben, buiten je bubbel komen. Ik denk dat ik heel veel geleerd heb van alle ervaren ondernemers die bij StartUp rondlopen!”

Deel dit bericht