‘Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in je klanten om ze meer te bieden’ – Thijme van Brakel van Coo Digital


23 maart 2021

‘Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in je klanten om ze meer te bieden’ – Thijme van Brakel van Coo Digital

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Tijdens zijn studie Commerciële Economie ontwikkelde Thijme als hobby websites. Toen hij voor de eerste keer een bedrijf kon helpen met een website die hij zelf gebouwd had, merkte hij hoeveel plezier hij daar uit kon halen. “Ik ben me toen gaan verdiepen in de wereld van SEO, SEA en conversie-optimalisatie. Toen ik het gevoel had voldoende kennis verzameld te hebben, heb ik Coo Digital opgericht.”

 

De eerste klant waarmee Thijme ging samenwerken, was meteen een klant voor de lange termijn. “Ergens had ik liever meer klanten gehad om mee te beginnen, maar één klant voor de lange termijn bleek uiteindelijk ideaal. Ik had ook nog de ruimte om te onderzoeken hoe het eigenlijk is om te ondernemen en wat ik allemaal moest doen en regelen. Expert worden op je eigen gebied kost tijd, en een klant voor de lange termijn geeft je wat dat betreft rust.”

Thijme voelde op een gegeven moment aan dat het tijd was om meer klanten te gaan zoeken. “Ik heb vooral geprobeerd om de aandacht te trekken door zo veel mogelijk mensen aan te spreken en te vertellen over mijn werkzaamheden. Wanneer je net bent begonnen komen mensen nog niet automatisch naar je toe, dus ik moest er echt wat voor doen.” Om meer klanten te verzamelen heeft Thijme allerlei soorten acquisitie uitgevoerd. “Ik ben toch maar begonnen met cold calling. Van te voren was ik daar een beetje sceptisch over, maar het heeft wel tot een klant geleid. Ik heb zelfs flyers ingekocht, dat leek me een gaaf idee. En als online marketingbureau is het natuurlijk ook heel belangrijk om zelf hoog in de zoeklijsten te komen. Dat is me gelukt.”

 

Oprechte interesse

Thijme denkt dat hij als ondernemer goed moet denken over de betekenis van zijn diensten. “Je moet waarde kunnen bieden aan je klanten. Voeg ik iets toe aan de wereld met de diensten die ik verkoop? En kan ik daar mensen blij mee maken? Dat is voor mij belangrijker dan geld verdienen.” Open communicatie met klanten is bijna net zo belangrijk. “Je gaat samenwerkingen aan met mensen en daar moet je open mee durven zijn. Met oprechte interesse leer je mensen beter kennen, waardoor je het werk veel beter kunt afstemmen op je klanten. Zeker in het geval van een lange termijnsamenwerking is dat nodig. Wanneer je iemand beter kent, kun je die persoon meer bieden.”

De klanten van Thijme zijn op het moment heel divers. “Aan het begin van je onderneming wil je gewoon knallen, dus dan ga je nooit klanten weigeren. Maar ik denk dat het voor de toekomst wel een goed idee is om te specialiseren binnen een bepaalde branche. Dat maakt acquisitie niet alleen makkelijker, maar je kunt jezelf ook beter onderscheiden.”

Partners lossen problemen op

De open communicatie die hij zo belangrijk vindt, ziet Thijme ook terug bij StartUp Nijmegen. “Ik denk dat Dick en Jan daar heel goed in zijn, ze proberen je echt te helpen.” Maar hij zit niet alleen bij StartUp vanwege de communicatie. “Ik woon in de buurt van het station en hoorde van veel mensen uit mijn netwerk dat StartUp tof was. Maar ik heb zelf de eerste stap niet gezet. Jan stuurde mij een berichtje omdat hij me wilde koppelen aan een andere online marketeer.” Na een afspraak bij StartUp, kon Thijme meteen even kijken naar de werkplekken. “Alleen thuis zitten en geen andere mensen zien vind ik vreselijk, dus ik heb me meteen aangesloten bij StartUp. Nieuwe mensen ontmoeten maakt het ondernemerschap juist leuk en hier lopen alleen maar gelijkgestemden.

Wanneer Thijme een probleem ziet binnen zijn bedrijf, vraag hij advies aan de partners. “Ik denk dat ik elke week wel zo’n gesprek heb. Vragen over acquisitie, het opschalen van je bedrijf of het indelen van je eigen tijd kun je allemaal aan hen vragen. Dat heeft me veel nieuwe kennis opgeleverd.”

Deel dit bericht