‘Je moet niet doorslaan in het managen van je bedrijf’


02 april 2021

‘Je moet niet doorslaan in het managen van je bedrijf’

John de Beijer van Giesbers Ontwikkelen en Bouwen over de balans tussen managen en ondernemen

John de Beijer van Giesbers Ontwikkelen en Bouwen is een van de bijna zestig partners die aangesloten zijn bij StartUp Nijmegen. Beginnende ondernemers kunnen bij hem aankloppen voor tips en advies.  “Ik heb als directeur binnen een familiebedrijf veel ervaring opgedaan met het zoeken van de juiste balans tussen managen en ondernemen.”

De ervaring die John opdeed in de vastgoedcrisis, zet hij nu in om ondernemers te helpen. “De vastgoedcrisis was voor onze sector een enorme klap. Het werk droogde ineens op, projecten werden niet meer gefinancierd. Om het voortbestaan van ons bedrijf te waarborgen, moest het roer om.”

John vertelt dat hij in die periode twee belangrijke dingen heeft geleerd, die hij startende ondernemers graag mee wil geven. “We hebben als eerste geleerd om direct afscheid te nemen van prachtige projecten die opeens niet meer haalbaar waren. Dat doet ontzettend veel pijn, maar zorgt er wel voor dat we onze aandacht op de goede projecten konden richten.” Het vasthouden aan projecten is volgens John gevaarlijk, ook voor startende ondernemers. “Je moet weten wanneer je moet stoppen, hoe vervelend dat ook is.”

Ook de tweede les die John meenam uit de vastgoedcrisis is toepasselijk voor andere ondernemers. “We kiezen er nu bewust voor om een gespreide portefeuille te hebben. We richten ons op de markten wonen, werken en maatschappelijk vastgoed. Die diversiteit en meer focus op de juiste klant vind ik ontzettend belangrijk, want dat kan je redden in een crisis. We hebben het hele businessmodel van Giesbers moeten omgooien, maar dat heeft wel geholpen.”

De ondernemer versus de manager

Volgens John is het ontzettend belangrijk dat ondernemers goed letten op de balans tussen het managen van hun ondernemen en het werk zelf. “Voordat ik bij Giesbers aan de slag ging, had ik veel te maken met algemene managers, die ver van projecten en klanten af stonden, zonder visie op de markt. Daar was ik echt helemaal klaar mee, ik wilde écht wat voor elkaar krijgen. Managen is belangrijk en natuurlijk is het goed om je bedrijf goed georganiseerd te hebben, maar je moet er niet in doorslaan.”

Bedrijven hebben uiteindelijk continu werk nodig waar ze op de lange termijn iets aan hebben. “Daar ligt de uitdaging voor ondernemers, zeker wanneer je net begonnen bent. Natuurlijk is het moeilijk, zeker in deze coronatijd. Maar een perfect georganiseerd bedrijf zonder opdrachten gaat nog steeds failliet. Je zult naar buiten moeten, want daar zitten je klanten en je handel. Laat maar zien aan mensen dat ze met jou in zee moeten gaan!”

John ziet zijn gesprekken bij StartUp als een uitstekende kans voor beginnende ondernemers om dat eens uit te proberen. “Ik verwacht dat ondernemers vooral gaan proberen om hun product of dienst aan mij te verkopen. Dat vind ik mooi, want je moet natuurlijk gewoon werk binnenhalen. Dat doe ik zelf ook. Laat het maar zien en probeer me maar te overtuigen.” Dat is niet alleen goed voor de ondernemers, maar John denkt dat hij er zelf ook nog wat van kan leren. “Ik kan een ondernemer na zo’n gesprek vertellen hoe hij zichzelf beter kan verkopen, maar ik krijg zelf ook steeds weer nieuwe inzichten.”

Durf ook te stoppen

Het klinkt misschien als tegenstrijdig advies, maar volgens John is het ook heel belangrijk dat een ondernemer weet wanneer het tijd is om op de rem te trappen. “In klantgesprekken moet je de lat hoog leggen. Heb lef en probeer meer te verkopen dan waar de klant om vraagt. Probeer je klanten ook te verrassen met iets extra’s, waar misschien niet om gevraagd wordt, maar wel een behoefte aan is. Durven stoppen is echter net zo belangrijk als doorzetten. Ga niet meteen proberen om duizend potloden te verkopen, maar verkoop er eens honderd in plaats van één. En wanneer iemand ‘nee’ zegt, moet je ook durven stoppen met verkopen. Misschien kun je wel andere voordelen uit zo’n gesprek halen.”

Volgens John is het voor startende ondernemers erg belangrijk om vooral veel advies te vragen. “Inmiddels heb ik geleerd dat tunnelvisie echt een probleem is. Zorg dat je met veel verschillende mensen, met verschillende achtergronden spreekt om dat te doorbreken. Iedereen heeft reflectie en kritiek nodig, want daar leer je heel veel van. Kritiek is een geschenk.”

Wil jij ook met John in gesprek over de wisselwerking tussen ondernemen en managen? Plan dan een gesprek met hem in! Ook andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt.

Deel dit bericht