‘Je moet het lef hebben om je plan uit te voeren’ – Hannah El Fassi van ELEVEL


26 mei 2021

‘Je moet het lef hebben om je plan uit te voeren’ – Hannah El Fassi van ELEVEL

 

Door: Roeland Bouw van tekstbureau Letterdesk

 

“Eigenlijk was ik altijd al bezig met het organiseren en bedenken van leuke evenementen. Als kind op ponykamp pitchte ik een heel plan voor een modeshow met paarden. Ik vond het fantastisch toen mijn idee ook daadwerkelijk werd uitgevoerd.” Hannah El Fassi is een geboren ondernemer. Dat zij haar eigen bedrijf zou beginnen was geen kwestie van ‘of’, maar van ‘wanneer’. Sinds november 2020 is ze zelfstandig contentmarketingspecialist en geeft ze bedrijven advies om onder de aandacht te komen bij de doelgroep.

 

“Ik heb vaak gedacht: later wil ik mijn eigen bedrijf hebben. Ik weet niet waarin, maar ik weet wel dat ik iets voor mijzelf wil doen.” Toen haar moeder een aantal jaar geleden een cultureel centrum oprichtte, hielp Hannah enthousiast mee met het organiseren van events en het opzetten van de marketing. “Ik denk dat het altijd al in mij heeft gezeten om continu bezig te zijn met het organiseren van leuke activiteiten. Of het nou met mijn vriendengroep is, of bij een vereniging waar ik bij zat.”

 

Ze geniet ervan om anderen te enthousiasmeren voor iets waar zij gepassioneerd door is. Dat was voor haar een belangrijke reden om na de middelbare school Communicatie aan de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) te studeren. Na het behalen van haar diploma ging ze aan de slag als PR-consultant en contentmarketingspecialist bij een marketingbureau.

 

Hannah haalt er voldoening uit om anderen te helpen van hun bedrijf een succes te maken. Contentmarketing spreekt haar specifiek aan, omdat ze dan strategisch en creatief te werk kan gaan. “De ene partij wil een hele uitgebreide strategie inclusief positionering, terwijl een ander bedrijf een hands-on plan en uitvoerende kracht wil.. Maar ik ga niet zomaar starten met het draaien van socialemediacampagnes of het schrijven van blogs. Ik vind dat er een strategie achter moet zitten.”

 

Lef hebben om je plan uit te voeren

 

Na ruim drie jaar in loondienst was Hannah klaar voor de stap naar het ondernemerschap. Ze ging meteen succesvol van start. “In mijn eerste week had ik al klanten. Dat kwam mede door mijn voorbereiding. Zo heb ik afgelopen zomer een uitgebreid ondernemersplan geschreven.”

 

Toch kwam ze ook hindernissen tegen. “De projecten droogden na de beginperiode op en toen moest ik nog meer gaan inzetten op het uitbreiden van mijn netwerk. Dat heb ik toen volle bak gedaan. En nu pluk ik daar gelukkig weer de vruchten van. Maar het investeren in het uitbreiden en onderhouden van je netwerk blijft altijd nodig.” De belangrijkste uitdaging? “Dat was het echt gaan doen. Dus het lef hebben om je ondernemersplan uit te voeren.”

 

Ze heeft geen enkele spijt van haar keuze om voor zichzelf te beginnen. “Ik heb nog geen moment gedacht dat dit een slechte keuze was. Ik denk wel dat ik het heb onderschat.” Zo is ze nog zoekende naar een goede balans tussen privé en werk. “Ik kan ’s nachts nog bezig zijn met een contentstrategie. Dan heb ik soms echt een boekje naast mijn bed liggen om ideeën in op te schrijven.”

 

‘Het geeft een kickstart’

 

Twee jaar geleden kwam Hannah voor het eerst in aanraking met StartUp Nijmegen, toen ze samen met een vriendin deelnam aan een workshop presenteren. “Toen ik begon met ondernemen, wilde ik naar een flexplek. Ik wilde niet in mijn eentje in mijn woonkamer zitten. Maar alle horecatentjes waren dicht door de coronamaatregelen. Dus toen dacht ik: laat ik het eens bij StartUp Nijmegen proberen.”

 

Ze ziet een absolute meerwaarde in de ondernemerscommunity. “Ik zou het écht aan alle starters aanraden. Alles wat ze aanbieden, is interessant voor een startende ondernemer. Het geeft een kickstart.” Vooral het netwerk dat StartUp Nijmegen meebrengt vindt ze belangrijk. “Alleen al de mensen die je daar leert kennen zijn belangrijk voor je netwerk. Terwijl je het niet eens doorhebt, omdat het voelt alsof ze je collega’s zijn. En ik denk dat veel startende ondernemers opzien tegen acquisitie. Inclusief ikzelf. Dat faciliteert StartUp Nijmegen heel mooi.”

 

Een stip aan de horizon

 

Als volgende stap wil Hannah zich naast contentmarketing ook gaan richten op eventmarketing. Het creëren van belevenissen, of dat nou online of offline is. En haar stip aan de horizon is het bedenken en uitrollen van een eigen horecaconcept. “Ik vind de horeca super. Ik vind het heel leuk om het mensen naar hun zin te maken, om bezig te zijn met gastvrijheid en mensen enthousiasmeren.”

 

Ze zal echter niet als chef-kok aan de slag gaan. “Ik zie mijn rol dan als de bedenker van het concept. Waarna ik ook constant bezig blijf met het bedenken van nieuwe campagnes. Hoe kunnen we het nog meer onder de aandacht brengen bij de doelgroep? Kunnen we leuke evenementen bedenken om het op de kaart te zetten? Dat lijkt mij echt supergaaf. Dat is de stip aan de horizon.”

Deel dit bericht