‘Ik wil de beste van de klas zijn’ – Jan-Joost Liebregt van Kodros


04 november 2020

‘Ik wil de beste van de klas zijn’ – Jan-Joost Liebregt van Kodros

 

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Jan-Joost is goed in dingen opbouwen. Gecombineerd met zijn financiële achtergrond en een vader die zijn hele leven in de publieke sector heeft gewerkt, leidde dat ertoe dat hij dit jaar startte met zijn bedrijf Kodros. Daarmee verbindt hij financiële professionals aan gemeenten. Samen met zijn vader. “Zo wil ik mijn bijdrage leveren aan het Openbaar Bestuur.”

 

“De afgelopen jaren heb ik ervaren dat het voor gemeenten steeds moeilijker wordt financiële medewerkers te werven”, stelt Jan-Joost. Hij heeft Kodros opgericht om een oplossing te bieden voor dit vraagstuk. “Ik wil een bijdrage leveren aan het behoud van een robuuste financiële functie van gemeenten. Met Kodros wil ik voor de Nederlandse gemeenten financials vinden, verbinden en verbeteren. Ik zet daarbij in op verjonging en help gemeenten met hun zoektocht naar tijdelijke (interim) en de werving van vaste financials. Dat doe ik door een eigentijdse manier van werven, de inzet van interim professionals en het trainen van financials.”

 

‘Ik ben er mee opgevoed’

 

Jan-Joost studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en werkte vijf jaar in financiële en internationale functies. “Daarvoor moest ik veel reizen in Europa en Azië en kwam ik er achter dat ik goed ben in iets opbouwen. Daarnaast heb ik samengewerkt met personen uit de meest uiteenlopende bedrijfsculturen. Dat geeft een goede bagage voor het beoordelen van mensen. Daar wilde ik meer mee gaan doen.” Geënthousiasmeerd door zijn vader Jaap Liebregt, oud-directeur BMC Advies&Interim, heeft hij zich verdiept in de financiële dienstverlening aan Nederlandse gemeenten.

 

Zijn vader Jaap stelt zijn ervaring aan Kodros ter beschikking. “Jaap helpt mij met allerlei zaken. Hoe bouw je je bedrijf op en hoe kun je de bedrijfsvoering goed inrichten? Hoe leid je mensen op? Hoe borg je kwaliteit? Hij helpt me met zijn expertise van de markt, maar ook met zijn netwerk. En daarnaast is het gewoon hartstikke leuk om samen met je vader te werken en veel van hem te kunnen leren.”

 

Eigen visie volgen

 

Jan-Joost heeft gekozen voor de Griekse naam Kodros. “Het is een krachtige, pakkende naam”, legt hij uit. “Dat past bij financials. Het is ook een verwijzing naar mijn jarenlange ervaring in het zakendoen met Grieken. Grieken gaan voor persoonlijke relaties, zijn betrokken bij elkaar, geven de voorkeur aan face-to-face contact en doen zaken vanuit een lange termijngedachte. Kodros is opgericht vanuit deze overtuigingen.”

 

Het ondernemen bevalt hem  goed. “Die vrijheid is heerlijk. Ik wil zelf aan de knoppen kunnen draaien en mijn eigen visie kunnen volgen.” Bij StartUp Nijmegen vond hij de ideale werkplek om te starten. “Ik wilde wel een kantoor in Nijmegen, bij voorkeur klein en met een netwerk waardoor ik verder kan groeien. En bij StartUp kan ik zowel een netwerk opbouwen als mensen ontvangen. Daarbij voel ik me heel erg begrepen door de aanjagers.”

 

Niet te snel groeien

 

Jan-Joost is pas net fulltime bezig met Kodros, en zijn bedrijf groeit nu al snel. “Toen de coronacrisis begon, was dat voor mij dé reden om er volledig voor te gaan. Het gaat slechter met de economie, maar dat is voor mij juist een voordeel. Ik ben wendbaar, flexibel en kan snel schakelen met opdrachtgevers en kandidaten. Dat zorgt voor een betrokken aanpak die erg gewaardeerd wordt. Juist nu hebben gemeenten behoefte aan een bureau dat betrokken is en snel beslissingen kan maken.”

 

Zijn grootste uitdaging is om niet te snel te willen groeien. “Dat kan een valkuil zijn. Opdrachten binnenhalen is namelijk niet het probleem, kwaliteit blijven bieden is veel lastiger. En ik ga voor puur kwaliteit. Daarom is gezond en organisch groeien heel belangrijk.” Kodros hoeft van Jan-Joost geen enorm bedrijf te worden. “Maar ik wil wel de beste van de klas zijn. Ik wil de beste mensen leveren, de beste dienstverlening bieden en de beste prijs-kwaliteit hebben. Want als ik iets doe, dan doe ik het goed.”

Deel dit bericht