Ik was altijd al bezig met experimenteren’ – Jorian Damen van Growth Minded


09 december 2020

Ik was altijd al bezig met experimenteren’ – Jorian Damen van Growth Minded

 

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Doelen voor jezelf stellen en je daaraan houden. Dat is waar Jorian Damen van Growth Minded goed in is. Een overblijfsel van zijn tijd als topsporter. “Ik ben gewend om heel doelgericht te werken. En als het dan lukt, kan ik daar ook echt van genieten”, vertelt hij.

 

Ondernemer worden was voor Jorian geen lang gekoesterde droom. “Het ontstond eigenlijk vanzelf”, legt hij uit. “Ik werkte voor een groot adviesbureau in Arnhem, maar na een paar jaar was ik toe aan iets anders. Toen ben ik met mijn vriendin een half jaar op reis gegaan naar Midden- en Zuid-Amerika. Daar ontmoette ik een paar ondernemers die worstelden met hun marketing. Ik hielp ze met lead generation en SEO-optimalisatie. En het lukte om op korte termijn al resultaten te halen.”

 

Toen hij weer terugkwam in Nederland, stelde hij zichzelf het doel om binnen drie maanden een bepaald bedrag bij elkaar te verdienen. “Als dat zou lukken, dan zou ik me fulltime op mijn onderneming gaan richten.” Na een maand had Jorian al door dat hij zijn doel ging halen. “Ik vond het leuk én het ging goed. Zo is Growth Minded ontstaan.”

 

Kleine data-experimenten

 

Jorian helpt organisaties groeien in klanten en omzet. Dat doet hij met experiment-gedreven marketing. “Dat noem je ook wel growth hacking”, legt hij uit. Ik was altijd al bezig met experimenteren. Wat werkt wel? En wat werkt niet? Door eerst iets in het klein uit te proberen, volg je niet alleen het onderbuikgevoel, maar baseer je je meer op data. En zo maak je betere keuzes.”

 

Bij StartUp Nijmegen heeft hij een fijne werkplek met een professionele uitstraling gevonden. “Het is echt een luxe dat je zoveel mensen om je heen hebt die je helpen om een stapje verder te komen. Als je een eigen kantoor hebt, dan zit je toch meer in een bubbel. Die doorbreek je volledig als je bij StartUp zit.”

 

Lange- en korte termijndoelen

 

Voor zijn onderneming stelt Jorian zichzelf korte- en lange termijndoelen. “Mijn lange termijndoel is om de beste growth hacker van Nederland te worden. Op de korte termijn wilde ik daarvoor projecten doen bij vooroplopende organisaties en nieuwe ondernemingen lanceren. Daarnaast wilde ik ook meer autoriteit opbouwen door te bloggen voor bekende websites, te spreken op events en trainingen te verzorgen.”

 

Een jaar later realiseert hij zich dat hij het merendeel van zijn doelen al behaald heeft. “Ik ben ingestapt bij een bedrijf van mijn oom, waar ik een hoop ervaring heb opgedaan over het lanceren van een nieuw merk. Daarnaast ben ik gaan bloggen voor organisaties als De Ondernemer en IMU om mijn naamsbekendheid te vergroten. En ik verzorg vanaf komende maand de training ‘growth hacking’ bij Frankwatching. Als kers op de taart mag ik een internationaal project gaan doen voor een groot techbedrijf. Een ideale opdracht waar ik al mijn kennis en kunde in kan stoppen.”

 

Topsportmentaliteit

 

“Voordat je zo’n plannen maakt, ga je ervan uit dat er een paar wel lukken en een paar misschien niet. Maar als ik terugkijk, dan heb ik al mijn doelen voor 2020 eigenlijk al behaald.” Jorian denkt dat die doelgerichtheid voortkomt uit zijn jaren als topsporter. “Dat is precies hoe we werkten toen ik nog aan hardlopen deed. Als lange termijndoel had ik dan een internationaal toernooi, maar daarvoor moest ik eerst een half jaar aan mijn basisconditie werken. Je zette alles op alles op dat ene doel te behalen. En dat doe ik eigenlijk nog steeds.”

 

Wat Jorian over vijf jaar doet? Dat weet hij nog niet. “Vijf jaar geleden waren de Olympische Spelen mijn doel, maar daar ben ik nu totaal niet meer mee bezig. Wie weet wat ik over een paar jaar ineens belangrijk vindt.”

Deel dit bericht