Gedragswetenschappers maken Nederland duurzamer en veiliger


01 december 2017

Gedragsverandering

Bedrijven, gemeenten en andere organisaties hebben vaak moeite met het motiveren van hun doelgroep om zich anders te gedragen, of het nou bijvoorbeeld gaat om milieubewustzijn, verkeersveiligheid of veiligheid op de werkvloer.

SHIFT gedragsverandering is een onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in menselijk gedrag en gedragsverandering. SHIFT wordt gerund door Roos Alink, Mirjam van Huizen en Dirkje van der Ven. Zij hebben na hun bachelor psychologie alle drie de master gedragsverandering gedaan (nee, ze kunnen geen gedachten lezen), en hebben vervolgens SHIFT opgericht.

 

‘Bedrijven beseffen vaak niet dat ze gedragsverandering nodig hebben, totdat ze het gedrag van hun doelgroep daadwerkelijk willen veranderen. Tegenwoordig is het best wel een hot-topic. Veel bedrijven hebben niet een concrete strategie om bepaald gedrag aan te pakken en zoeken dan naar andere manieren om problemen op te lossen.’

 

Diverse projecten

Vanuit hun kennis van sociale psychologie weten zij hoe mensen in elkaar zitten en wat ze drijft. Hierdoor weten de dames precies waar ze op in moeten spelen om bepaald gedrag te veranderen. Wat het ondernemen voor de dames zo aantrekkelijk maakt is dat ze diverse projecten kunnen uitvoeren in verschillende gebieden zoals gezondheid, veiligheid, consumentengedrag en duurzaamheid. Ze hebben projecten uitgevoerd voor onder andere gemeenten, gezondheidsinstellingen en bedrijven. Er lijkt steeds meer vraag te zijn naar deskundigen die het gedrag van een bepaalde doelgroep kunnen veranderen door middel van bijvoorbeeld omdenken en ‘nudging’.

 

‘De wetenschappelijke ontwikkelingen die wij toepassen zijn nog vrij jong. Veel mensen kennen het nog niet.’

 

Gedragswetenschappers in actie

De dames van SHIFT hebben onlangs, op eigen initiatief, een creatieve oplossing bedacht voor een probleem met fietsers op het Keizer Karelpein. Fietsers lapten daar grootschalig de voorsorteerregels aan hun laars en zorgden voor opstoppingen op de rotonde. De SHIFT’ies hebben actie ondernomen en hebben met behulp van ducttape, het fietspad heringedeeld. Daarna merkten ze direct dat fietsers beter begonnen voor te sorteren. Deze actie werd al gauw opgepakt door kranten, radiozenders en ook door gemeenten. Ook op social media was er ontzettend veel aandacht voor deze spontane actie van de dames.

 

Wat mensen zeggen dat ze gaan doen en wat ze daadwerkelijk doen verschilt vaak. Mensen hebben de juiste motivatie nodig. Een simpele nudge kan vaak al een groot verschil maken – als je maar aan de juiste knoppen draait.’

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht