‘Door te praten met klanten kom je erachter waar je goed in bent’ – Marieke Verhoeven van Stempl


31 maart 2021

‘Door te praten met klanten kom je erachter waar je goed in bent’ – Marieke Verhoeven van Stempl

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Na twintig jaar in loondienst vond Marieke Verhoeven het tijd om meer te focussen op haar sterke punten. Na zo’n carrière opeens gaan ondernemen klinkt als een heftige stap, maar dat viel haar reuze mee. “Een ondernemende houding had ik al. En inhoudelijk is mijn werk alleen maar interessanter geworden.”

Met Stempl helpt Marieke organisaties bij verschillende vraagstukken die om mensen draaien. “Denk aan het soepel laten verlopen van een fusie, of het aantrekken van nieuwe medewerkers. Ik help ook bij het versterken van de identiteit binnen het bedrijf, om de interne samenwerking te verbeteren.” Marieke doet dit vooral voor organisaties uit het onderwijs en de zorg. “Mensen staan in mijn werk eigenlijk altijd centraal. Je kunt een probleem binnen een organisatie niet alleen oplossen met strategieën en theorieën, je moet er achter komen wat medewerkers nodig hebben.”

Beginnen bij het eind

“Ik begin bij het eind als ik een vraag van klanten krijg” vertelt Marieke. “Wat wil je bereiken en wie. Als je bijvoorbeeld medewerkers wil aantrekken die goed bij jouw organisatie passen, dan moet je ook weten wie die mensen zijn en wat ze belangrijk vinden.”  Die vragen worden volgens Marieke niet altijd gesteld.

Marieke merkt dat haar aanpak moeilijk  in algemene termen te beschrijven is. “Dat komt vooral omdat ik vanuit mensen werk en niet vanuit systemen. Ik lever maatwerk, een oplossing die past bij het precieze probleem van een organisatie. Dat kun je niet altijd vertalen naar andere klanten. Door gesprekken te voeren met klanten, heb ik focus gevonden. Ik vroeg hen, ‘hoe heeft mijn aanpak je geholpen?’. Zo kom je er achter en waar je goed in bent en wat je aan waarde voor de klant toevoegt.”

Focussen op de inhoud

In het werk van Marieke is de inhoud en de klant het allerbelangrijkst. “Daar krijg ik ook de meeste energie van. Door een klant zo goed te helpen, dat ze daarna terugkomen met nieuwe vragen.” Ze vertelt dat organisaties vaak met een losse vraag bij Stempl komen. “Mijn aanpak is dan op het eerste gezicht niet wat ze in gedachten hebben, maar werkt achteraf beter. Zo bouw ik mijn klantrelaties op.”

Ondernemen geeft Marieke daarnaast de vrijheid om eigen keuzes te maken. “Ik kan met Stempl doen waar ik achter sta en mijn eigen methodes gebruiken. Ik kies met wie ik samenwerk bij grote opdrachten en ik kan ook nog eens klanten kiezen die goed bij mij passen. Dat is niet alleen goed voor mijn bedrijf, maar ook voor mezelf.”

Durf te dromen

Als ondernemer moet je een beetje eigenwijs zijn, denkt Marieke. “Je moet toch zelf de beslissingen maken. Autonoom denken is voor elke ondernemer wel belangrijk.” In haar eigen branche is het volgens Marieke ook belangrijk om een mensenmens te zijn. “Als je in mijn werk het niet fijn vindt om te communiceren, dan houdt het snel op. Je moet echt met mensen praten om problemen op te kunnen lossen.” Voorbij de zekerheid gaan en lef hebben, klinkt eng, maar is een goede eigenschap, vertelt Marieke. “Je kunt wel altijd hetzelfde blijven doen, maar dan kan je niet groeien met je bedrijf. Dus soms moet je wat risico’s nemen in je ondernemerschap.”

Groeien met StartUp

Marieke heeft zich aangesloten bij StartUp Nijmegen omdat ze veel goede verhalen hoorde. “Ondernemers die ik kende, zeiden dat ik een keertje moest komen kijken. Die proefzitdag beviel me goed, dus toen heb ik me aangesloten.” Tijdens het opstarten van Stempl had Marieke veel aan de faciliteiten van StartUp. “Workshops en partnergesprekken leren je heel veel. Dat maakt de start echt makkelijker. Ik ben nu ruim twee jaar bezig en voel me nu minder een starter. Maar gesprekken met partners die vergelijkbaar werk doen, blijven waardevol. Het feit dat je altijd een netwerk hebt waar je op terug kunt vallen, is ook fijn.”

Deel dit bericht