‘Cijfers vertellen een verhaal’ – Portret van een ondernemer✏️


18 augustus 2020

 Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Cijfers vond Michelle Horsthuis (25) van Het Gewone Administratiekantoor altijd al leuk. En dan niet alleen de cijfers zelf, maar vooral het verhaal erachter. “Het is meer dan een rijtje getallen. Cijfers laten echt zien hoe het met je bedrijf gaat”, legt ze uit. “En dat wil ik graag zo simpel mogelijk uitleggen aan ondernemers, zodat ze hun eigen bedrijf beter begrijpen.”

 

Op haar zestiende startte Michelle haar opleiding tot administrateur. Sinds die tijd is ze nooit meer gestopt met leren over haar vak. “Ik wilde gewoon steeds meer weten”, legt ze uit. “Vorig jaar heb ik de opleiding Finance and Control afgerond en daarna ben ik doorgegaan met mijn huidige opleiding tot fiscaal adviseur. Na iedere studie denk ik dat ik wel klaar ben, maar dan ga ik toch weer door met het verbreden van mijn kennis.”

 

‘Ik weet wat ik wil’

 

Michelle werkte een paar jaar voor een werkgever. Ze deed de administratie voor een jobcoachorganisatie en ging daarna aan de slag bij Hestia, waar ze de financiële administratie en het vastgoed beheer verzorgde. “Maar uiteindelijk ben ik vrij snel voor mezelf begonnen”, vertelt ze. “Ik was het gewoon zat om een werkgever te hebben. Ik ben vrij eigenwijs en ik weet heel goed wat ik wil en hoe ik dat wil. En voor een werkgever lukte het me niet om dingen op mijn eigen manier te doen. Dus startte ik mijn eigen administratiekantoor.”

 

En dat was best even spannend in het begin, vertelt Michelle. “Ik gooide al mijn zekerheid weg. Maar toen ik eenmaal die beslissing écht genomen had, ben ik er ook helemaal voor gegaan. In het begin dacht ik er misschien wat te licht over. Beide oud-werkgevers wilden meteen klant worden, dus ik verdiende al snel bedragen die ik in loondienst nog nooit had verdiend. Zo voelde het wel veilig om te beginnen.”

 

“Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik er misschien wat te makkelijk over had gedacht. Ik heb al twee klanten, de rest komt vanzelf wel. Ik zou in april ook veel nieuwe klanten krijgen via een ander administratiekantoor, maar vanwege corona ging dat ineens niet door. Toen moest ik echt zelf aan de slag om klanten te zoeken.” Zo kwam Michelle terecht bij StartUp Nijmegen. “En dat vond ik heerlijk. Ik had meteen een heel nieuw netwerk, haalde er gelijk klanten uit en al die andere ondernemers motiveren mij om zelf ook goed aan mijn bedrijf te werken.”

 

Weg met dat saaie en grijze imago

 

Met Het Gewone Administratiekantoor wil Michelle het saaie en grijze imago van boekhouders eens flink op de schop nemen. “De meeste boekhouders zijn óf wat oudere vrouwen óf mannen. Ik val door mijn leeftijd wel op. En ik wil het gewoon ook heel anders aanpakken.” De moeilijke taal en alle vaktermen die boekhouders vaak gebruiken, zijn Michelle een doorn in het oog. “Dan kom je wel slim over misschien, maar je klant begrijpt er niks van. Die knikt een beetje mee en als hij aan het eind niet te veel belasting hoeft te betalen, dan is het wel goed.”

 

Michelle wil ervoor zorgen dat haar klanten ook écht begrijpen hoe hun administratie werkt. “Want cijfers kunnen ook gewoon leuk zijn. Ik leg alles uit in Jip-en-Janneketaal en probeer het zo simpel mogelijk te houden. Zo snapt de ondernemer wat er gebeurt met zijn bedrijf. Dat verhaal achter die cijfers is heel belangrijk. Als je dat niet snapt, dan snap je jouw eigen bedrijf niet.”

Het fijnste aan ondernemen vindt Michelle dat ze alles zelf in de hand heeft. “Ik kan het op míjn manier doen, met míjn visie.” En die visie is heel duidelijk. Over tien jaar heeft ze het grootste administratiekantoor van Nederland. Een kantoor waar het nét even anders gaat dan normaal. “Veel simpeler en een stuk minder saai.”

Deel dit bericht