‘Studeren in het buitenland levert al genoeg stress op, wij willen het makkelijker maken voor studenten’ – Sanna Winkelman van Delreco


20 augustus 2021

 

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Delreco staat voor Delivery, Repair and Collect en dat is ook precies wat het bedrijf doet. Meubels leveren, opknappen en weer meenemen voor internationale studenten. Zo kunnen studenten gewoon op een gemeubileerde kamer slapen en wordt er duurzaam omgegaan met meubels, waardoor er minder afval ontstaat. “Die eerste nacht in een vreemd land moet fijn zijn, en dan moet je gewoon op een echt bed kunnen slapen.”

Samen met Lars Laumen en Dionne Zwier begon Sanna Winkelman met Delreco vanuit het vak Student Company. “We wilden alle drie graag ondernemen en we merkten dat we goed konden samenwerken. Tijdens dat vak kwamen we erachter dat we dezelfde visie hebben, waarmee we iets wilden doen. We snappen dat we niet alle problemen op de wereld kunnen oplossen, maar we wilden wel ergens beginnen.” 

Na een rondgang over de campus kwamen er al snel twee problemen naar voren. “Met Delreco lossen we eigenlijk twee problemen tegelijkertijd op. Voor internationale studenten is het heel lastig om een kamer te vinden. Zij kunnen geen meubels meenemen en moeten daarom dus op zoek naar een gemeubileerde kamer. Die zijn vaak duur en ontzettend gewild, waardoor het moeilijk is om er tussen te komen. Het tweede probleem zijn alle meubels die internationale studenten weg moeten gooien als zij weer naar huis gaan: verkopen is vaak geen optie vanwege de krappe planning. Als jij op 1 september naar huis vliegt, kun je je bed niet al op 26 augustus verkopen, want waar moet je dan slapen?”

Het kan beter

Sanna en haar medeoprichters besloten dat het beter moest. “Niet alleen die huisvesting, maar ook het afvalprobleem kan worden opgelost. Kijk naar die bosbranden in Griekenland en Turkije of de overstromingen in Limburg. Het is tijd om iets te doen aan het klimaat en op deze manier kunnen wij wat toevoegen aan de wereld. We halen meubels op bij internationale studenten, knappen ze op, en gebruiken ze opnieuw. Dat scheelt voor hen stress én we voorkomen afval.”

Sanna merkt dat de studenten zelf ook graag wat aan het afvalprobleem willen doen, maar dat ze die keuze vaak gewoon niet hebben. “De kamers die zij huren moeten ze vaak snel weer leeg opleveren, wat het bijna onmogelijk maakt om via Marktplaats rustig al je spullen te verkopen. Internationaal verhuizen zorgt voor genoeg stress en we vinden het jammer om te zien dat deze hele situatie de studenten alleen maar meer stress oplevert.”

Voice of the Future

Delreco deed mee aan de Voice of the Future-competitie, een initiatief van Ace 6 Events en StartUp Nijmegen. Ondernemers met een mooi businessplan maar weinig ervaring strijden in deze competitie om een jaarabonnement bij StartUp Nijmegen. “De pitch in het Van der Valk Hotel hebben we gewonnen, waardoor we nu ons bedrijf kunnen starten bij StartUp. Daar waren we echt trots op!”

Op 1 juli zaten de drie voor de eerste keer bij StartUp en op 2 juli schreven zij Delreco officieel in bij de KvK. “Toen was het opeens heel echt. We hadden natuurlijk in het beginstadium al veel onderzoek gedaan naar onze doelgroep. We hadden ergens wel wat kritiek verwacht van de internationale studenten die we spraken, maar iedereen was ontzettend positief.” Delreco heeft laatst een eerste student aan een gemeubileerde kamer geholpen. “Zijn reactie was meer dan positief, het was bijna aandoenlijk. Hij liet ons appjes zien van vrienden die hier ook studeren die bezig waren met taxi’s en Ikeabusjes om hun meubilair op de juiste plaats te krijgen.”

Een plek als StartUp is voor Sanna en haar collega’s een ideale plek om te beginnen. “De verschillende vergaderruimtes zijn voor ons ontzettend belangrijk. Omdat we met zijn drieën zijn, is het belangrijk om veel met elkaar te overleggen. In zo’n aparte ruimte waar je de deur even dicht kan doen, gaat dat heel makkelijk.”

Verder merkt Sanna dat iedereen bij StartUp fan is van sparren. “Je zit niet alleen tussen andere ondernemers die ook allemaal grote plannen hebben, maar er zijn ook nog eens heel veel partners die allemaal hun ervaring willen delen. Het feit dat zij allemaal uit een andere achtergrond komen, helpt ontzettend: er zit altijd wel iemand tussen die jouw problemen begrijpt.”

“Een van de partners vertelde ons dat advies krijgen leuk is, maar dat je wel bij je eigen ding moet blijven. Dat gesprek heeft ons heel erg geholpen. Op een gegeven moment heb je zoveel verschillende businessideeën lopen en zoveel adviesgesprekken gedaan dat je het overzicht kwijtraakt. Je focus bewaren en vanuit die focus gesprekken volgen helpt heel erg. We hebben geleerd dat je best verwachtingen mag hebben van iemand die je advies geeft, wat een belangrijke les was.”



Deel dit bericht