‘Stel jezelf een doel voor elk gesprek’


09 oktober 2020

‘Stel jezelf een doel voor elk gesprek’
Tips van Mirjam van SHIFT voor de partnerspreekuren

Als oud-StartUpper en huidig partner heeft Mirjam van Huizen van SHIFT Gedragsverandering van twee kanten ervaring met de partnerspreekuren die StartUp Nijmegen aanbiedt. Het is dé kans om in gesprek te gaan met meer dan 40 ervaren ondernemers uit de regio. “Je denkt misschien dat je weinig tijd hebt, maar ik zeg: gewoon doen, dan merk je hoe waardevol die kans is!”

Gedragsexpert Mirjam begon haar bedrijf SHIFT met twee collega’s bij StartUp. Zij ervoeren daar zelf hoe interessant het is om met partners in gesprek te gaan, al was dat niet meteen helemaal duidelijk. Mirjam: “Als starter maakten we in het begin nog niet veel gebruik van de partnergesprekken. Voor ons was het nog niet helemaal inzichtelijk wat ze ons konden bieden. Maar toen we wel een paar gesprekken hadden gehad, zagen we dat het wel waardevol was.”

Ze gebruikten de partnergesprekken voor acquisitie en de ervaren ondernemers als klankbord. “Het was vooral fijn dat je dingen kon checken met iemand die meer ervaring heeft. Van praktische punten als Hoe stel je een goede offerte op? tot vragen als Waar ga je je op richten en wie wordt je doelgroep?” Partnergesprekken zijn heel waardevol omdat je even uit je eigen onderneming wordt getild, zegt Mirjam. “Je krijgt een helikopterview: wat ben je aan het doen, hoe zit je bedrijf in elkaar? Waar haal jij je winst uit en waar zou je nou naar moeten kijken om door te breken? Dat grote plaatje is heel belangrijk. En aan de andere kant is het ook gewoon een acquisitiemoment: uit een partnergesprek hebben we ook twee opdrachten gehaald.”

Pro-tip: begin bij één gesprek

Mirjam kent de volle agenda van starters en begrijpt de aarzeling om een uur met een partner te gaan praten. “Je denkt misschien dat je te weinig tijd hebt om al die gesprekken aan te gaan. Dat het lastig is of energie kost. Mijn tip: begin gewoon eens bij één gesprek. Dan merk je wel dat het waardevol is. Gewoon doen. En begin bij iemand die je aanspreekt.”

Heb je de smaak een beetje te pakken, dan is het ook heel nuttig om uit je comfort zone te stappen, vult ze aan. “Ik keek in het begin heel erg naar dingen als ‘Welk bedrijf is het?’ En ‘Wat doen ze’. Dan dacht ik ‘Advocaten, daar heb ik niks mee.’ Maar juist met partners in de richtingen waar je weinig mee hebt, kun je de leukste gesprekken voeren. Kijk naar de persoon, niet naar hun branche.”

Spreek je verwachtingen uit
Nu ze ook ervaring heeft vanaf de andere kant van de tafel, heeft Mirjam één gouden tip voor starters: maak duidelijk met welke verwachting je het gesprek in gaat. “Het is goed om samen een doel te stellen als je het gesprek begint. Wat wil je bereiken? Waarom ben je dit gesprek aangegaan? Hoe gerichter je het gesprek aan gaat, hoe groter de kans dat je er iets waardevols uithaalt.”

Hoop je dat een partner klant van je wordt? Gewoon vragen, vindt Mirjam. “Dat is juist heel slim in zo’n gesprek. Dat is hét moment. Als partner zijn we ook heel nieuwsgierig wat je ons te bieden hebt. Wat hebben wij aan jou? Dat moet je juíst doen, vragen om de klus!”

Wil je in positieve zin opvallen? Hou dan eens contact, stelt Mirjam. Een terugkoppeling van starters kan voor partners heel motiverend werken. “Je voert nu één gesprek en dan hoor je vaak niks meer van ze. Dan ben je wel eens nieuwsgierig: hoe zou het zijn gegaan, wat hebben ze ervan opgestoken?” Ben daarom niet bang om een vervolgmailtje te sturen met een terugkoppeling of een vervolgvraag, of je voor een tweede keer in te schrijven voor een partnerspreekuur. “Je moet partners natuurlijk niet helemaal spammen, maar nog een keer terug komen is alleen maar leuk.”

 

Klik hier voor een spreekuur met Mirjam 

Deel dit bericht