‘Sociaal-maatschappelijk’ heeft niks met ‘soft’ te maken


14 maart 2019

Een kantelende maatschappij

Elma Vriezekolk, oprichtster van Elma Communicatie, is projectleider/adviseur in verschillende maatschappelijke projecten op landelijk en lokaal niveau. Zij is na 15 jaar loondienst haar eigen bedrijf begonnen, en is een van de ondernemers die uitgeaccelereerd zijn bij StartUp Nijmegen.

Elma is betrokken bij uiteenlopende projecten, waaronder projecten met thema’s als financiële zelfredzaamheid en duurzaamheid. Binnen de projecten waaraan zij werkt neemt ze verschillende rollen aan: ze adviseert, is projectleider, verzorgt onder andere PR voor projecten en is veel in gesprek met betrokken organisaties. Naarmate de projecten vermenigvuldigden en groeiden in omvang is zij echter steeds meer de strategische kant voor haar rekening gaan nemen.

 

‘De maatschappij is heel erg aan het kantelen. Veel commerciële bedrijven denken na over hun ecologische voetafdruk en ook willen ze een goed werkgever zijn en waar mogelijk maatschappelijk bijdragen. Mijn sociaal-maatschappelijke opdrachten zijn dus helemaal niet soft en mijn opdrachtgevers zijn heel divers, maar vooral professioneel.’

 

Mensen in verbinding brengen

Toen ze nog in loondienst was, deed Elma ook nog vrijwilligerswerk. Dit bleef zij voortzetten toen ze begon met ondernemen. Zo interviewt zij bijvoorbeeld inwoners uit de wijk Hatert, en creërde daarmee het project Op het bankje met. Deze verhalen worden gedeeld op de website www.ophetbankjemet.nl, Facebook en in de wijkkrant.

 

‘Ik kan er niet tegen als iemand wordt buitengesloten door de maatschappij of het systeem waarin we leven. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom ik dit werk doe. Door vrijwilligerswerk te doen heb ik ontdekt waar ik blij van word – en dat is mensen helpen en ze in verbinding brengen. (…) Via ‘Op het bankje met’ deel ik verschillende verhalen van mensen uit Hatert. Veel van de geïnterviewden ken ik niet van tevoren, en wanneer je met een wildvreemde praat komen er altijd weer verrassende dingen naar boven. Daar leer je weer van.’

 

 

Een doorslaggevende beslissing

Elma zette de eerste stap naar het ondernemen bij StartUp Nijmegen. Ze gaf zichzelf in het begin een half jaar om het uit te proberen. Als het niet zou lukken, zou ze weer een baan gaan zoeken. Het ging in korte tijd al zo goed dat ze dat halve jaar al gauw was vergeten. Voordat ze begon, en nog twijfels had, kwam ze in gesprek met Dick Bos, de aanjager van StartUp Nijmegen.

 

‘Dick zei dat hij in mij een ondernemer zag, en dat het voor mij een kwestie van tijd was om dit te beseffen. Zowel Dick als mensen uit mijn omgeving hadden vertrouwen in mij. Ik moest zelf nog overtuigd raken.’

 

…en maar goed ook: Elma is inmiddels uitgeaccelereerd en sindsdien is zij met haar bedrijf gevestigd in een gloednieuw kantoor. Velen denken dat sociaal-maatschappelijk werk soft is en zien er geen kansen in om er hun business van te maken. Volgens Elma is het tegengestelde waar; volgens haar gaat het erom dat je een bepaalde impact maakt en dat een project maatschappelijke relevantie heeft. Het feit dat haar bedrijf daaraan voldoet is volgens haar ideaal.

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht