“Mijn partnerschap is een win-winsituatie” - Jeroen Naalden van SDB Groep over dat hij ook wat van startende ondernemers kan leren


27 mei 2021

“Mijn partnerschap is een win-winsituatie” - Jeroen Naalden van SDB Groep over dat hij ook wat van startende ondernemers kan leren

Jeroen Naalden is als CFO van de SDB Groep aangesloten bij StartUp Nijmegen als partner. Hij helpt startende ondernemers met zijn uitgebreide ervaring op weg. Hij heeft niet alleen voor grote bedrijven gewerkt, maar ook voor het MKB en zijn eigen onderneming. “Soms heb ik als manager behoefte aan de nieuwe inzichten van startende ondernemers.”

Na zijn studie bedrijfseconomie kwam Jeroen na een paar banen uit bij Ericsson. “Ik heb daar een interne opleiding gevolgd tot register controller. Ik heb daarna in het MKB gewerkt, omdat ik Ericsson te groot vond. Ik was 8 jaar CFO bij Enerpac en ben daarna mijn eigen bedrijf begonnen. Jan vroeg toen nog of ik wilde aansluiten bij StartUp als ondernemer, maar een paar jaar later werd ik CFO bij Audax, het familiebedrijf achter onder andere de Bruna en Marskramer. Per 1 juni ben ik CFO bij SDB Groep. En nu ben ik in plaats van als ondernemer, aangesloten als partner, dat vind ik toch leuker.”

Vertaalslag

Jeroen deed als directeur veel ervaring op met de commerciële kant van het ondernemen, ook op internationaal niveau. “Omdat ik zelf ook ondernemer ben geweest en als directeur ook ondernemend bezig ben geweest, kan ik mijn ervaring gemakkelijk vertalen naar de situatie van een starter. Ik merk daarnaast dat de starters bij StartUp goed op de hoogte zijn van hun eigen problemen en beperkingen. Dat maakt advies geven natuurlijk veel makkelijker.”

Hij merkt dat veel startende ondernemers interesse hebben in zijn commerciële ervaring en netwerk. “Het salesproces kent vier stappen. Bekend worden, een imago opbouwen, in gesprek raken met mensen en die gesprekken omzetten naar een transactie. Dat proces zie ik terug bij eigenlijk alle startende ondernemingen. Ze hebben vaak hulp nodig bij één specifieke stap.” Dat ligt volgens Jeroen aan het feit dat veel startende ondernemers specialisten zijn en geen verkopers. “Dat maakt het moeilijk om aansluiting te vinden bij een bredere groep klanten. Daar kan ik bij helpen, met tips of in een brainstormsessie.”

Mensen op weg helpen

Jeroen helpt starters graag op weg. “Als ik ondernemers in contact kan brengen met oude bekenden of bedrijven die ik ken, doe ik dat. En ik merk dat starters vaak nieuwe inzichten hebben die ik als manager eigenlijk goed kan gebruiken. Vaak blijkt zo’n gesprek achteraf een win-winsituatie.”

Om ondernemers goed te kunnen helpen, verwacht Jeroen dat zij zelf goed kunnen aangeven wat ze nodig hebben. “Een partnergesprek wordt veel effectiever wanneer een starter met een duidelijke hulpvraag langs komt. Natuurlijk kunnen we samen ook breed sparren, maar ik denk dat je meer aan een partnergesprek hebt wanneer je met een gerichte vraag langs komt.”

Jeroen vindt het mooi om te zien dat starters vol passie over hun bedrijf vertellen. “Het is daarnaast ook belangrijk om eerlijk te zijn over alles wat niet lukt. Ik ben er vooral om je te helpen, dus vertel me ook wat je dwars zit. Ik kan niet op alle gebieden helpen, maar ik ga wel mijn best doen.”

Netwerken in het netwerk

De gesprekken die Jeroen tot nu heeft gehad, bevielen hem heel goed. “Ik ben onder de indruk van de groei van sommige bedrijven die bij StartUp zitten. Waterdicht bijvoorbeeld, die nu al 125 klanten verzameld hebben. Audax staat ook in de lijst, want ik heb ze ingeschakeld om onze algemene voorwaarden te schrijven. Als ik geen partner was geweest, had ik hen nooit leren kennen. Dus het heeft mij ook nog wat opgeleverd!” Na zijn gesprekken met SEO-specialisten die ook bij StartUp zitten, wijst Jeroen andere starters op het netwerk van StartUp zelf. “Als je beter online gevonden wilt worden, kun je gewoon bij andere ondernemers hier aankloppen. Dat is echt een handig netwerk om te hebben.”

Als tip wil Jeroen nog meegeven dat het voor starters belangrijk is om goed te kijken naar hun eigen marktpositie en wat ze daarmee willen bereiken. “Wanneer je weet waar je heen wilt, kun je een bedrijfsplan gaan maken. Of je dat nou in je hoofd hebt zitten of op papier zet, maakt met niet uit. Maar je moet het kunnen uitleggen. Hoe concreter je die plannen kunt maken, hoe beter het is.”

Heb jij hulp nodig van Jeroen in het salesproces? Of wil je samen brainstormen over interessante klanten? Plan dan een gesprek met hem in! Ook de andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt.

Deel dit bericht