‘Met de hulp van restaurants kunnen we een verschil maken’


27 april 2021

‘Met de hulp van restaurants kunnen we een verschil maken’ – Mauricio Bustamante Ayarza van Data Origins

 

Door: Roeland Bouw van tekstbureau Letterdesk

 

“De horeca is behoorlijk beschadigd door de coronamaatregelen. Maar wij denken dat deze crisis ook een kans biedt voor verandering in de horeca.” De Costa Ricaans-Nederlandse Mauricio Bustamante Ayarza wil horecaondernemingen helpen veerkrachtiger te worden en slimmer te werken. Samen met twee vrienden richtte hij daarom Data Origins op: zij ontwikkelden een tool die horecabedrijven efficiënter kan laten werken op basis van big data.

 

Het is voor een restaurant hardstikke vervelend om voorraad of personeel tekort te komen. Bij het inplannen van personeel en inkopen van voorraad gaan restaurants dus vaak voor een veilige marge: liever teveel voorraad dan te weinig. Mauricio en zijn compagnons Dyon Pacheco en Ivo van Loo denken dat dit proces duurzamer en efficiënter kan. Daarom begonnen zij een halfjaar geleden met hun startup Data Origins.

 

Een service op basis van big data en AI

“In de horeca gebeurt nu nog veel op intuïtie. Wij willen met ons systeem een ondersteunende tool bieden op basis van data, zodat restaurants een onderbouwde beslissing kunnen nemen in hun planning.” Kassagegevens over hoeveel mensen er op een gemiddelde dag langskomen, wanneer ze dat doen en wat ze precies bestellen, worden gecombineerd met gegevens over het weer, evenementen in de buurt en van sociale media.

 

Het systeem – dat werkt op basis van kunstmatige intelligentie – verwerkt de gegevens vervolgens tot een inschatting van het aantal mensen dat een hapje komt eten. “We kunnen met 85 tot 88 procent zekerheid voorspellen hoeveel klanten op een ochtend, middag of avond langs zullen komen en hoeveel voorraad en personeel dus nodig zijn.”

 

Niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer

“Duurzaamheid is op papier vaak makkelijk, maar in de praktijk kost het tijd en geld en levert het voor bestaande bedrijven niet altijd een concurrentievoordeel op.” Met hun tool denken de oprichters twee vliegen in een klap te slaan: niet alleen een efficiëntere planning, maar ook minder voedselverspilling door gerichter inkopen.

 

Hun boodschap slaat aan. Tot september draait Data Origins een pilot om meer kennis op te doen en de tool te verbeteren. Onder meer restaurantketen Yoghurt Barn doet mee. “De eerste klant vinden was het lastigst. Het enthousiasme van Yoghurt Barn en anderen helpt bij het vinden van nieuwe klanten.”

 

Toch ging het ondernemen de afgelopen zes maanden niet van een leien dakje. “Ondernemen is een rollercoaster: het zit vol met ups en downs. In de eerste maand hadden we al vier klanten. Maar de strengere coronamaatregelen die volgden, waren een grote klap.” Mauricio heeft het als internationale student ook niet even makkelijk gehad om een voet tussen de deur te krijgen. “Het is lastig zonder netwerk. En ook als je de taal niet spreekt.”

 

De community van StartUp Nijmegen

Mauricio, Ivo en Dyon raakten bevriend tijdens hun studies aan de managementfaculteit van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Vanuit hun gedeelde interesses ontstond het idee voor een eigen onderneming. Tijdens de prille start van Data Origins kreeg het trio hulp van Mercator Launch, de pre-incubator voor beginnende ondernemers van de Radboud Universiteit. Nadat zij in contact waren gekomen met Jan van Raaij sloten zij zich aan bij StartUp Nijmegen.

 

Onderdeel zijn van de StartUp-gemeenschap heeft hen enorm geholpen, aldus Mauricio. “Het is een leuke community. Het zijn mensen die worstelen met dezelfde problemen. We delen ons geluk en we helpen elkaar als dat nodig is.” Zo kregen Mauricio en zijn compagnons hulp van juridische startup Waterdicht bij het opstellen van een contract voor een medewerker.

 

Niet alleen het kameraadschap is fijn. “Jan en Dick kennen veel mensen en geven ons ook praktisch advies. Toen Jan in ons eerste gesprek vroeg of we al klanten hadden benaderd, vertelden wij dat we nooit een reactie hadden gekregen op onze mail. Hij zei meteen dat we altijd moesten bellen en niet mailen.” Dit soort praktische tips en het netwerk van kleine ondernemingen maken StartUp Nijmegen zo nuttig en veel meer dan een werkplek, volgens Mauricio.

 

Hij is ambitieus en gelooft dat Data Origins heel veel restaurants kan helpen. “Onze tool is een oplossing die op te schalen is voor wel duizenden horecaondernemingen.” In zijn stoutste dromen groeit Data Origins uit van een bedrijf in de regio Arnhem-Nijmegen, via nationale en Europese schaal, naar een wereldonderneming. Eentje die ook restaurants in zijn geboorteland Costa Rica van dienst kan zijn.

Deel dit bericht