“Kom maar langs en overtuig me van jouw verhaal”


19 februari 2021

“Kom maar langs en overtuig me van jouw verhaal”

Bert Hogemans van stichting Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid over het testen van corporate stories van ondernemers

Bert Hogemans is een van de bijna zestig ervaren partners die bij StartUp Nijmegen beginnende ondernemers een helpende hand bieden. Als directeur-bestuurder van de bibliotheek Gelderland-Zuid staat hij aan het roer van een grote MKB. “Wanneer je minder energie uit je werk haalt dan je er in stopt, dan gaat er iets fout.”

Bert vertelt hoe hij bij de bibliotheek terecht kwam. “Na mijn studie Amerikanistiek ben ik in de ICT gaan werken, omdat de arbeidsmarkt voor Amerika-deskundigen nogal slecht was in die tijd. Ik begon als softwaretester en ben uiteindelijk directeur strategie en beleid geworden.” Bert besloot een andere baan te zoeken toen hij merkte dat zijn filosofie over werken niet overeenkwam met de rest van het bedrijf. “Ik zag in dat ik bij dat bedrijf het verschil niet meer kon maken en ik wilde daarom wat anders.” Hij ging op zoek naar een non-profit waar hij kon werken. “Ik wilde heel graag maatschappelijk rendement uit mijn werk halen. Iemand tipte mij over de bibliotheek, wat mij sterk verwonderde. Wat moest ik nou in zo’n stoffige omgeving?”

Frisse zakelijke blik

Bert besloot om eerst in zijn oude functie op vrijdagen in de bibliotheek te gaan werken, om te kijken hoe dat er nou aan toe ging. “Ik kwam erachter dat mijn beeld van de bibliotheek ontzettend verouderd was. Behalve over boeken gaat de bibliotheek ook over digitale weerbaarheid en mediavaardigheden, burgerschap en meedoen in de maatschappij. Toen ik dat zag heb ik vol overtuiging gesolliciteerd. Nu, 3,5 jaar later, is hij nog steeds erg blij met zijn stap. “De bibliotheek draait voor 80% op subsidie en daarom zijn zakelijke keuzes en het aantonen van je meerwaarde superbelangrijk. Met mijn commerciële achtergrond probeer ik daar verschil in te maken. Ik wil met het geld dat we krijgen, minstens zoveel waarde toevoegen aan de maatschappij.”

Die kritische en commerciële blik gebruikt Bert ook in partnergesprekken bij StartUp Nijmegen. “Wanneer mijn medewerkers met een nieuw plan komen en het niet goed kunnen uitleggen, is het waarschijnlijk geen goed plan. En dat geldt ook voor ondernemers.” Zijn ervaring zit vooral in grote bedrijven, maar Bert kan dat makkelijk vertalen naar situaties van startende ondernemers. “Ik werkte eerst als accountmanager en later ben ik trainingen gaan geven. Ondernemers hebben vaak een goed idee, verhaal of product maar hebben hulp nodig bij de laatste drempels.” Bert helpt daarom ondernemers, bijvoorbeeld bij het begrijpen van acquisitie. “Ik kan ook je corporate story testen. Ga maar tegenover me zitten en overtuig me van jouw verhaal.” Volgens Bert is zo’n gesprek ook het meest interessant.

Geen verwachtingen

Bert vertelt dat hij expres zonder verwachtingen de ondernemersgesprekken in gaat. “Alles kan gebeuren tijdens zo’n gesprek en dat maakt het juist leuk. Ik hou van dat verrassingselement. Mensen komen naar me toe voor tips en advies, maar ik ben zelf ook altijd op zoek naar nieuwe inzichten. Ik stel vooraf altijd de vraag wanneer het gesprek succesvol is.”

De partnergesprekken leiden soms tot samenwerkingen. “We zijn bezig met het schrijven van beleidsagenda’s voor het bibliotheekwerk in onze gemeenten. Die verhalen mogen niet saai zijn en moeten de lezer inspireren. Kris van Letterdesk kwam op precies het juiste moment langs op een partnergesprek.” De bibliotheek krijgt ook soms vragen over privacy en de AVG-wetgeving en kan die niet altijd zelf beantwoorden. “Voor die ingewikkelde vragen, vragen we advies aan Mark Schoor van Schoor Advocatuur en Mediation.”

Tips van Bert

Bert heeft eigenlijk maar één tip voor ondernemers: “Begin. Mensen die hun idee willen verkopen kunnen in mijn ervaring heel veel tijd spenderen aan plannen, modellen en hele overzichten aan prospects. Vraag jezelf af of dat wel nodig is. Wanneer je een goed idee of product hebt, moet je het gewoon proberen.”

Maar Bert denkt dat het voor ondernemers ook goed is om te denken aan de toekomst. “Stel nou dat het heel goed gaat met je bedrijf en je nieuwe mensen gaat aannemen. Wat doe je dan? Daar moet je op voorbereid zijn.” Hij voegt daar aan toe dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. “Je hoeft dat natuurlijk niet alleen te doen. Stel vragen aan mensen die dat al weten en maak gebruik van het netwerk van StartUp!”    

Kun jij tips van Bert gebruiken? Of wil je dat hij eens kritisch naar jouw bedrijfsideeën kijkt? Schrijf je dan in voor zijn spreekuur via deze link. Ook andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt.   

Deel dit bericht