‘Juist van de faalmomenten leer je heel veel’ – Pascal Ninaber van Upbeatles


30 juni 2020

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

Fotograaf: Gerard Verschooten

 

Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze écht van hun hobby hun beroep hebben gemaakt? Pascal Ninaber in ieder geval wel. Sinds 2011 is hij quizmaster bij Upbeatles, dat hij samen met zijn compagnon Jochem oprichtte. Dit voorjaar stonden ook zij voor een grote uitdaging, toen de fysieke quizzen niet meer door konden gaan. De oplossing? Online verdergaan. “En dat gaat beter dan ooit”, vertelt Pascal.

 

Onder de naam Upbeatles – een samenstelling van upbeat/vrolijk en de welbekende Fab Four uit Liverpool – deden Pascal en zijn vriend Jochem geregeld mee aan quizzen. Hun specialiteit? Muziek, sport en film. Uiteindelijk werden ze gevraagd zelf een quizronde te verzinnen en van het een kwam het ander. Pascal: “Het begon puur als hobby en op amateurbasis. We werkten allebei ook nog in loondienst. Onze eerste muziekquiz breidden we uit met een pubquiz en dat sloeg zo aan, dat steeds meer kroegen een ons uitnodigden voor een quiz. En daarna kwamen ook grote bedrijven voor bedrijfsuitjes.”

 

Inmiddels zijn de twee al een hele tijd fulltime quizmasters. Hun geheim? “We vinden het gewoon leuk om mensen te verrassen met gekke en originele vragen. Zelf smul ik echt van rare feitjes. Daar leef ik voor. We willen er echt voor zorgen dat iedereen een leuke avond heeft. Dat trok niet meteen volle zalen en ging ook wel eens fout. Maar juist van die faalmomenten leer je heel veel.” Inmiddels hebben ze 19 vaste cafés in Utrecht, Wijchen en Nijmegen waar ze normaal gesproken meerdere avonden per week een quiz houden.

 

Van offline naar online

 

Door de Corona-crisis sloten de kroegen en moest Upbeatles noodgedwongen stoppen. Pascal: “Mijn eerste reactie? Fijn, even vrij. Kan ik ook eens met mijn zoontje spelen. Maar Jochem belde meteen met plannen om online door te gaan. Ik twijfelde even, want ik kon ook wel wat ademruimte gebruiken. Maar achteraf ben ik heel blij dat we meteen doorgepakt hebben. Binnen 4 dagen had Jochem een heel nieuw systeem bedacht en konden we online weer verder.”

 

Die online quiz werd heel snel opgepakt door de media én door het grote publiek. “Normaal deden we een paar avonden per week een quiz voor 70 tot 80 mensen in de kroeg. Nu streamen we drie keer in de week een quiz waar gemiddeld 1.000 tot 1.500 teams aan meedoen, met soms wel uitschieters naar 4.000.”

 

Gaaf, maar onwerkelijk

 

Dat het zó goed zou lopen, had Pascal nooit verwacht. “Echt niet. Afgelopen 3 maanden zijn zo’n rollercoaster voor ons geweest, dat wil je niet weten. Ontzettend gaaf, maar ook wel onwerkelijk. Mijn telefoon ging om de haverklap, ik moest twee keer per dag mijn accu opladen. Ik stond in de krant, ben op tv geweest en heb live-uitzendingen gedaan op de radio. We stonden zelfs in Paradiso met een muziekquiz. Dat soort dingen hadden we zonder Corona nooit bereikt.”

 

Hoewel iedere online quiz gratis is, mogen deelnemers wel een vrijwillige bijdrage doen. En die opbrengsten lopen lekker, stelt Pascal. Zo goed, dat ze graag iets terug wilden doen voor de kroegen waar ze al die jaren met zoveel plezier stonden. “We hebben ruim 22.000 euro opgehaald daarvoor en dat bedrag hebben we besteed aan vouchers bij de horeca. Die delen we straks weer uit aan mensen in de zorg. Het doet me echt ontzettend goed om dit te kunnen doen.”

 

Don’t forget your roots

 

Hoe gaat Upbeatles verder nu langzaam de kroegen weer openen? “Dat weten we nog niet zo goed. Dit online bevalt me wel. Ik hoef niet meer zo nodig iedere avond in de kroeg te staan.” Al voor de Corona-crisis was Upbeatles aan het onderzoeken of ze de fysieke quizzen konden uitbesteden. “We wilden grotere aantallen kunnen bedienen, meer marge maken. Die ontwikkeling is nu wel in een stroomversnelling gekomen. Maar we willen zeker de kroegen blijven bedienen. Don’t forget your roots. Misschien moeten we dat alleen niet meer zelf doen. Wij gaan nu vooral kijken hoe we de online quizzen nog beter kunnen gaan inrichten en hoe we hier geld mee kunnen blijven verdienen. Online is here to stay.”

Deel dit bericht