‘In Nederland moest ik opnieuw ondernemer worden’ – Jerry Everett van On Global


11 augustus 2021

Door: Jodi van tekstbureau Letterdesk 

 

Vijf jaar geleden kwam Jerry Everett samen met zijn vrouw naar Nijmegen. Hij had veel ideeën voor een nieuw bedrijf, die niet allemaal even succesvol bleken. Mede door de taalbarrière, maar vooral door het ontbreken van een groot lokaal netwerk. Inmiddels heeft Jerry een goedlopend bedrijf genaamd On Global en helpt hij buitenlandse bedrijven de Europese barrières te overkomen. Nét zoals hij deed. 

 

Hij verhuisde zijn vrouw achterna, die als postdoctor aan de slag ging aan de Radboud Universiteit. Jerry had zijn bedrijf in Canada verkocht en wilde een nieuw bedrijf beginnen hier in Nederland. “Het eerste wat ik zag toen ik uit de trein stapte in Nijmegen, was het grote gebouw van StartUp. Daarop stond in het groot ‘kom ondernemen’. Ik begreep toen nog niet wat dat betekende, maar ik nam contact op met Dick en begon, als eerste international bij StartUp, aan het uitwerken van een van mijn vele bedrijfsideeën.” 

 

Van je ervaringen je bedrijf maken

Niet alle bedrijfsideeën bleken meteen succesvol, vertelt Jerry: “Ik begon met het opstarten van verschillende bedrijven. Maar daar bleek weinig animo voor. Wat ik nu weet, is dat ik gewoon een goed lokaal netwerk miste. Ik had mijn grote bedrijfsnetwerk in Canada achtergelaten en moest hier nu helemaal opnieuw beginnen.” Gelukkig schoot StartUp hem te hulp. “Ik maakte daar kennis met de Nederlandse taal en cultuur en kreeg toegang tot een groot netwerk. Daar rolden dan ook mijn eerste klanten uit.”

 

Met zijn bedrijf On Global helpt Jerry buitenlandse softwarebedrijven, met name uit de Verenigde Staten, om uit te breiden naar Europa. Met name in landen waar Engels een gangbare taal is, zoals in Scandinavië, Engeland en Nederland. “Ik help ze met allerlei zaken: de taalbarrière, cultuurverschillen en het overbruggen van tijdzones. Daarbij haal ik veel voordelen uit mijn afgelopen 5 jaren hier in Nederland. Zo weet ik bijvoorbeeld dat bedrijven geen grote winsten hoeven verwachten in augustus, want dan is iedereen hier op vakantie”, glimlacht hij. “Tegelijkertijd leer ik zelf ook steeds bij over verschillende Europese culturen en houd ik belangrijke ontwikkelingen bij in de On Global blogs (blog.onglobal.co).” 

 

Anders zakendoen

Al blijken Nederlanders op meer vlakken anders zaken te doen dan hij vanuit Canada gewend is. “Ondernemers in Nederland gaan echt een relatie met je aan. Wat heel fijn is, want zodra ze je leren kennen, willen ze zaken met je doen. Aan de andere kant doen ze dus geen zaken met je als ze je niet kennen. Dat maakte het in het begin wat lastig”, legt Jerry uit. “En Nederlanders zijn voorzichtig: met geld, met tijd, met hun reputatie. Ze willen niets verspillen. Als ondernemer weet ik nu dat je zowel faal- als succeservaringen moet hebben om écht succesvol te zijn.” 

 

Een groot voordeel is dat veel Nederlanders gewoon Engels spreken. Iets wat volgens Jerry echt niet zo vanzelfsprekend is: “Kijk maar naar Duitsland, Frankrijk of Spanje. Daar is het een stuk lastiger om te communiceren in het Engels. Ik ben blij dat Nederlanders zo open en behulpzaam zijn, dat heeft me veel geholpen. En nog steeds.” Ook het Nederlandse internetverkeer blijkt van wereldklasse. “Je hebt hier overal internet. Iets wat je niet in elk land kunt verwachten.”

 

Jerry vertelt dat hij in Nederland opnieuw moest leren ondernemen. In een andere cultuur en andere waarden en normen. “Dat heeft me een veel betere ondernemer gemaakt dan dat ik eerst was. Ik denk dat ik in Canada zelfs een beetje geluk heb gehad. Nu kan dat niet meer, je moet écht goed zijn. Er zijn zo veel mensen die een bedrijf starten, daar moet je bovenuit steken.” En dat betekent continu leren en verbeteren. “Ik heb van dat continue leren een vaardigheid gemaakt. Ik lees veel over Europa en probeer zo veel mogelijk te weten te komen. Daarvoor moet ik soms uit m’n comfortzone stappen, maar dat is nou juist waarom ik nu sta waar ik sta.” 



Deel dit bericht