‘Gebruik je why om je verhaal krachtig te brengen’ - Bart Balm van Pennut


14 oktober 2020

‘Gebruik je why om je verhaal krachtig te brengen’ - Bart Balm van Pennut

 

Door: Els van tekstbureau Letterdesk

 

‘Waarom doe je eigenlijk wat je doet?’ En ‘Waar word jij als ondernemer nu écht gelukkig van?’ Lastige vragen voor veel startende ondernemers. Maar wel belangrijk om te beantwoorden. En niet alleen als basis van je marketingstrategie. Branding en marketingspecialist Bart Balm van Pennut: “Als je voor jezelf écht duidelijk hebt waarom je doet wat je doet, word je nooit meer door de waan van de dag geregeerd.”

 

Startende ondernemers weten vaak wel dat ze ‘iets’ met marketing moeten gaan doen. “Ze weten dat het bijdraagt aan het vinden van nieuwe klanten. Dus ze maken een profiel aan op Facebook en proberen iets met SEO te doen, maar maken er weinig budget voor vrij. Toch is het heel belangrijk. Zie marketing als een tool om verder te komen”, vertelt Bart Balm. “Als je ermee aan de slag gaat, word je eigenlijk elke keer weer geconfronteerd met vragen als ‘Waarom doe je dit?’ of ‘Hoe doe je het?’ ‘Wie wil je helpen?’. Je wordt er steeds weer aan herinnerd waarom je doet wat je doet en voor wie. Zo heb je minder kans om te worden geregeerd door de waan van de dag.”

 

Aan dat idee liggen ook Barts eigen ervaringen ten grondslag. “Acht jaar geleden begon ik met ondernemen. Ik zat toen helemaal vast in mijn baan in de finance-wereld. Ik vond het niet leuk, zag er geen toekomst in. Ik kwam de man met de hamer tegen. Toen besloot ik: ‘Ik ga nu iets doen wat ik leuk vind.’ En ik merk nu ook dat veel startende ondernemers vergelijkbare ervaringen hebben.” Hij ging acht jaar aan de slag als copywriter en groeide al snel door tot marketeer. Inmiddels richt hij zich vanuit zijn huidige onderneming Pennut op het helpen van startups.

 

Startende ondernemers staan aan het begin van een belangrijke reis

 

Met Pennut helpt Bart startups en startende ondernemers in eerste jaar van ondernemers met branding en marketing. “Startende ondernemers staan aan het begin van een belangrijke reis. Die slaan ze in vanwege het vuurtje dat ze binnenin voelen. Het is geweldig om met dat vuurtje aan de slag te gaan”, vindt hij. Hij leert startups met marketing en branding om hun why, hun intrinsieke motivatie, te gebruiken om een authentiek ondernemingsverhaal te vertellen. “Die why is vaak de katalysator van een betekenisvol en bovendien succesvol merk. Want gepassioneerde ondernemers hebben de mooiste verhalen te vertellen.”

 

Bart ziet ook dat ondernemers met een duidelijke why makkelijker door de ups en downs van een eerste jaar heen komen. “Als je weet waarom je doet wat je doet, is het makkelijker om een avond langer door te gaan. Of ’s ochtends iets eerder op te staan. Of veel eerder. Of als je de belastingaangifte moet doen met terwijl je daar helemaal geen zin in hebt.” Dat doel helder voor ogen, helpt ook in je marketing. “Als je jouw why begrijpt, heb je een doel. En als je weet wat je doet, waarom je dat doet en voor wie je dat doet, kan je vervolgens marketing beter en effectiever inzetten om de juiste mensen te bereiken.”

 

Elk jaar helpt Pennut ook één startup gratis. “Dat zijn bijvoorbeeld mensen met een enorme passie, maar die om de een of andere reden geen budget hebben of het even moeilijk hebben. Voorwaarde is dat het wel een concept is waar wij in geloven en waarvan we zien: die ondernemer gelooft er ook heilig in. Dat je nu niet budget hebt om ons in te huren, betekent niet dat ik je niet wil helpen. Een goed idee is veel waardevoller.”

 

Aan de slag met het ondernemerschap bij StartUp Nijmegen

 

Waarom hij koos voor een flexplek bij StartUp Nijmegen? “Natuurlijk ook omdat mijn doelgroep daar rondloopt: de startende ondernemers. Daarnaast wil ik me graag met mensen omringen die me verder kunnen helpen. Met Dick zijn achtergrond in de marketingwereld kan hij me nog heel veel leren op gebied van ondernemen en marketing. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen je werk doen. Ik moet zelf als ondernemer ook nog groeien. En die tip geef ik startups die ik begeleid ook altijd: zoek mensen om je heen waar je iets van kan leren.”

Deel dit bericht