“Als beginnende ondernemer moet je actief achter nieuwe klanten aan” – Aryan Azizi van IBOSAF Belastingadvies


27 september 2021

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

 

Drieëntwintig jaar geleden vluchtte de vader van Aryan Azizi uit Afghanistan naar Nederland. Aryan groeide hier op, maar voelt zich ook nog steeds onderdeel van zijn vaderland. “Ik ben een Afghaanse Nederlander en een Nederlandse Afghaan. Die combinatie maakt me wie ik ben en helpt me ook in mijn beroep. Fiscaliteit is mensenwerk en ik wil mensen graag helpen met dit moeilijke onderwerp” Als fiscaal adviseur helpt hij expats om te voldoen aan de ingewikkelde Nederlandse wetgeving.

 

Aryan legt uit dat het voor expats in Nederland behoorlijk lastig kan zijn om te voldoen aan alle wetgeving. “Het begint al bij het aanvragen van bankrekening, een van de eerste dingen die je moet regelen als je wilt ondernemen. Voor een Nederlander die hier geboren is, is dat een kwestie van je paspoort of ID-kaart laten zien en een handtekening zetten. Voor iemand uit Afghanistan of Pakistan betekent het een bureaucratische molen van een paar maanden, waarin je allerlei bewijzen moet aanvoeren en formulieren moet invullen.”

 

Omdat Aryan niet in Nederland geboren is, snapt hij de frustraties die bij dit proces komen kijken heel goed. “Toen ik begon met mijn onderneming was ik al Nederlands staatburger, dat was ik al tijdens mijn studie. Ik snap de moeilijke situatie waarin de expats zich bevinden heel goed. Het is ook gek geregeld.” Hij legt uit dat Nederland zich aan de ene kant profileert als een rijk land dat hulp nodig heeft van hoogopgeleide buitenlandse mensen. “Maar aan de andere kant is het beginnen met werken verscholen achter een bureaucratisch proces dat maar moeilijk te doorgronden is. Dat levert veel frustraties op.”

 

“Dat kan ik zelf beter”

Aryan studeerde eerst notarieel recht, maar kreeg tijdens die studie ook veel fiscale vakken. Van buitenaf lijkt fiscaliteit een abstract begrip, maar Aryan kwam er achter dat het juist een heel menselijk vakgebied is. “Mensen moeten weten wat hun rechten en plichten zijn. Vanuit mijn achtergrond snap ik dat en help ik expatondernemers door het uit te leggen. Daarom ben ik overgestapt op fiscaal recht.”

 

Hij werkte eerst voor een accountant- en belastingadvieskantoor, maar hij bedacht dat hij het zelf beter kon. Aryan verwachtte aan het begin dat klanten wel zijn kant op zouden komen: “Ik was hoogopgeleid, bood een goede prijs en had veel ervaring. Maar dat viel toch tegen. Dat is denk ook de belangrijkste les die ik heb geleerd: je moet als beginnende ondernemer actief achter nieuwe klanten aan. Anders kom je niet met mensen in contact.” 

 

Andere rol

Aryan richtte zijn bedrijf IBOSAF Belastingadvies op om ondernemers en expats te helpen met grote, fiscale vraagstukken. “Bijvoorbeeld bij het overstappen van een eenmanszaak naar een bv, of bij een sterk gegroeide omzet op een legale manier minder belasting betalen. In het begin kwamen klanten vooral met administratieve vragen bij me langs. Ze vroegen me bijvoorbeeld wat er in een factuur moest staan. Mijn adviseursrol veranderde toen opeens in een administratierol.”

 

“Achteraf gezien is dat een geluk bij een ongeluk geweest. Veel klanten die ik al langer hielp met hun administratie, begonnen te groeien. Toen liepen ze wel tegen de vragen aan waarvoor ik gestudeerd heb. Omdat ik niet alleen mijn klanten al goed kende, maar ook hun bedrijven, kon ik veel beter en gedetailleerder advies geven. Dat was voor mij de bevestiging dat fiscaliteit echt over mensenlevens gaat. Hoe beter je een klant kent, hoe beter advies je kunt geven.”

 

Midden tussen de ondernemers

Al snel na zijn start in mei 2019 sloot Aryan zich aan bij StartUp. “Ondernemen kan best eenzaam zijn. Ik was gewend aan collega’s die ik opeens niet meer had. StartUp heeft dat probleem voor me opgelost. Niet alleen omdat ik midden tussen de ondernemers zat, maar ook met bijvoorbeeld mijn BAM-groepje. Sparren met beginnende ondernemers liet me zien dat iedereen bijvoorbeeld moeite heeft met het werven van klanten.”

 

Niet alleen de sfeer bij StartUp en de energie van andere ondernemers hielpen Aryan in het begin. “Ik heb ook veel gehad aan de partnergesprekken. Ik hoopte dat ze allemaal mijn klant werden, maar dat is niet gelukt. Toch heb ik heel veel inspiratie uit die gesprekken gehaald. Ik ben nu, anderhalf jaar later, bezig met een tweede ronde gesprekken. We blikken samen terug op het begin van mijn bedrijf en de situatie nu. Door nog een keer naar je bedrijf te kijken blijf je nieuwe dingen leren en zo kan ik mijn bedrijf blijven verbeteren.”



Deel dit bericht