‘Laat je niet afleiden door snel brood op de plank’


05 februari 2021

‘Laat je niet afleiden door snel brood op de plank’

Corné Savelkoul van BPRvisie over kiezen voor je focus

Als een van de bijna vijftig gevestigde ondernemers in de regio Nijmegen spreekt Corné Savelkoul van BRPvisie maandelijks met startende ondernemers, bij StartUp Nijmegen. “Ik heb veel respect voor mensen met een goed idee, die ervoor gaan. Maar zonder buffer of een reëel businessplan kom je al snel in Ik Vertrek-achtige scenario’s. Dat wil je niet. Focus op waar je goed in bent.”

Corné Savelkoul noemt zichzelf geen rasondernemer. “Eigenlijk ben ik maar per ongeluk ondernemer geworden, toen zich er een kans aandiende. Ik kon via een overname van een klein bedrijf voor mezelf beginnen. Door een onnodig faillissement van mijn vorige werkgever, mocht ik zijn vrijgevallen portfolio als basis gebruiken. Dan is het relatief veilig en daarom durfde ik de stap te zetten. Ik noem mezelf conservatief ondernemer. Ik heb niet zo de drang meer om te groeien. Ik doe dit omdat ik in een leuke innovatieve nichebranche zit, mijn werk mijn passie is en ik daarmee een goede boterham kan verdienen.”

Zonder concreet verhaal weet je klant niet wat jij biedt

Voor starters die nog niet precies weten waar ze goed in zijn of wat hun niche is, heeft Corné het advies om eerst de tijd te nemen dat te onderzoeken. “Ik hoor heel veel dat mensen zeggen ‘dat ze heel veel dingen leuk vinden.’ Maar als jij geen concreet verhaal hebt, ga je je klanten ook geen dienst bewijzen.”

Corné begrijpt dat het vooral voor starters verleidelijk is om in het begin ook andere diensten of producten aan te bieden, onder het idee ‘Dan ben ik vast aan het werk’. Maar hij adviseert jonge ondernemers juist om zich te richten op hun expertise of hun unieke product-dienstcombinatie. “Dat je wat dingen ernaast doet voor de diversiteit en een basis qua inkomsten, is begrijpelijk. Maar dat moet niet de overhand krijgen. Zorg dat je je focus niet kwijtraakt, omdat je zo druk bent met die dingen ernaast.”

Dat heeft hij zelf ook al vaker ondervonden. “Mijn vakgebied is ook heel breed, audiovisuele producten en diensten. Daarin hebben we er voor gekozen om een aantal zaken links te laten liggen en juist daarvoor samenwerkingen aan te gaan met collega-bedrijven die daar goed in zijn. Ons vak, maar elk vakgebied zit vol met verleidingen die zich aandienen. Maar als je je blijft richten op makkelijke zaken waar je nu even iets mee verdient, en je eigenlijke businessplan uit het oog verliest, komt je bedrijf in het gedrang.” Een specialisatie zorgt er ook voor dat je succesvol kan zijn, stelt Corné. “Ga niet concurreren op prijs om een opdracht te krijgen. Als je echt iets kan, dan zien klanten dat wel. Producten en diensten kosten nou eenmaal geld, kwaliteit kost wat meer.”

Partnergesprekken: warme contacten zijn een groot voordeel

Hoewel Corné het soms lastig vindt om alle starters aan iemand in zijn netwerk te kunnen koppelen, denkt hij graag met de beginnende ondernemers mee over acquisitie. “Bij ons is netwerken het belangrijkste. Daarbij is timing cruciaal. Om op het juiste moment de juiste persoon te spreken, blijft de kunst. Is jouw dienst of product actueel of wordt het actueel, dan zijn ze eerder geneigd tot een gesprek.”

Corné raadt alle starters aan om gebruik te maken van een partnergesprek: “Daar heb je al bijna vijftig ondernemers met een grote diversiteit aan kennis en expertises, die open staan voor een gesprek. Leer ervan, leer om over die drempel heen te stappen en een gesprek aan te gaan. Een warm contact is een voordeel, daarmee kom je veel makkelijker ergens binnen.”

Ook in gesprek met Corné over jouw belofte aan de klant of over andere zaken? Plan dan een gesprek met hem in! Ook andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt. 

Deel dit bericht